3.8

Ordinary Wonder

En trollkarl förvandlar en björn till en människa. Björnen är inte nöjd med sin omvandling och med trollkarlens hjälp försöker han att leta rätt på en prinsessa som han ska kyssa för att bli sig själv igen. Baserad på pjäs med samman titel av Evgenij Sjvarts.

Originaltitel Obyknovennoye chudo
Regissör Mark Zakharov
Manus Mark Zakharov
Genre 70-tal, Komedi, Fantasy, Musikal, Romantik
Skådespelare Oleg Jankovskij, Irina Kuptjenko, Aleksandr Abdulov, Jekaterina Vasiljeva, Jevgenij Leonov, Jevgenija Simonova, Andrej Mironov

answai
2011-06-12
Fantastiskt bra film. På ytan en vacker saga om omöjlig kärlek, men också en metaberättelse om skapande. Underbar och kvick dialog, humoristiska scener, lysande skådespeleri och rent filmtekniskt mästerlig. Vad sägs exempelvis om scenen när magikern söver hustrun och hon försvinner ut ljuset, eller den gungande inledningen. Och sättet på vilket den inledande scenen sammanbinds med den avslutande är magnifikt. En film, en tv-produktion, som visar att budget inte avgöra kvalité. Så är också höjdpunkterna i Sovjetisk och östeuropeisk film oöverträffade.
Rune2000
2010-09-04
Denna andra ryska filmatiseringen av Evgenij Sjvarts' pjäs har varit betydligt mer framgångsrik i sitt ursprungsland tack vare den magnifika rollistan med bl.a. Oleg Jankovskij, Jevgenij Leonov, Aleksandr och Andrej Mironov! Stabil musikal men inte någon av mina favoriter.