3.6

Oceans

Dokumentär från världens oceaner av franske filmaren Jacqes Perrin. Den tog 7 år att göra, och är den mest påkostade naturfilmen någonsin. Vi får bland annat följa vithajar, delfiner, uttrar och krabbor i denna film där Perrin kommit djurlivet under havet närmare än någonsin.

Originaltitel Océans
Regissör Jacques Perrin
Manus Jacques Cluzaud
Genre Dokumentär, 2000-tal

AndersAxelsso
2013-01-28
Underbar! Existenser och livsformer jag inte ens kunnat frammana i min fantasi lever sina egna, hårda, orättvisa, vackra och hotade liv i en värld som jag inte har tillgång till. Men det är som med kostymfilmerna, de har en egen betygsskala där 4 är det högsta. Alltså vilka bilder! 8/10
ShenLong
2013-01-23
det som är lite tråkigt med naturdokumentärer att efter ett tag så känns det som att, har man sett en, har man sett alla
Valarn
2013-01-06
Stark trea. Går inte att beskriva hur snyggt fotot är. Tyvärr för riktad.
karlstadtös
2012-11-17
Vacker och sorglig film.

2012-11-10
Vackert filmad dokumentär som bara sparsamt använder en berättarröst. En bra fransk produktion som skiljer sig en del i sin stil i jämförelse med exempelvis ännu bättre produktioner så som Life och Planet Earth. Men Oceans växer i slutet då de vackra naturbilderna plötsligt byts ut mot den miljöförstöring vi människor ställt till med och man får se hur djuren simmar omkring bland allt skräp och gifter till följd av människans dumhet. Dokumentären har en filosofisk ton som ställs på sin spets när den ifrågasätter det mänskliga beteendet. Filmens slutminuter återgår till sist till platser där djuren lever i stort sett opåverkade av människans sätt att leva. Tänkvärd produktion som kanske skulle kunna ses som obligatorisk material för dagens skolundervisningar. Dokumentären får 7/10 av mig. 7,6 på IMDb. Utgåvan på Blu-ray har en mycket bra bild medan ljudet är helt fantastiskt mäktigt. Här talar vi referensklass, och det på en dokumentär. En dokumentär vars ljud med god marginal överträffar många action- och sci-fi-filmer på senare år. Man översköljs i soffan av havets vågor, rummet mullrar av åskan och golvet tycks nästintill smattra av regnet. Det är en grymt mäktig ljudupplevelse man bjuds på.
moralist
2012-10-19
Det bästa med den här filmen är just de få replikerna. Likt Philip Glass' Koyaanisqatsi så sägs inte så mycket, utan bilderna (filmmediet) får tala för sig själva. Musiken förstärker vad man ser, och istället för att fokusera på att lyssna på vad som sägs (eller en undertext) så får man för en gångs skull bara fokusera på det som filmats!
vordhosbn
2012-09-14
Fin. Kul om man tänker att det är Pierce som gör alla djurljuden.
elzplz
2012-08-30
fantastiskt foto men otroligt disney-ig.
Hoppandesoffan
2012-08-04
hade gärna fått lite mer om info om vad jag tittat på men holy christ, sicka bilder!
badpanda1606
2012-07-24
Fotot är magnifikt. Förstår inte hur man har kunnat filma vissa av scenerna. Om de bara haft en berättarröst alla` gubben i Vetenskapens Värld under 90 talet. Saknade verkligen lite allmän fakta under filmens ggn. Nu kändes det stundtals som att man kollade på en skärmsläckare på datorn. Vad jag heller inte gillade var att filmen inte verkade ha någon struktur eller tema om så vill... Som den kunde följa. Nu vart det bara fina miljöer och djur vilket är synd. Stör mig som fan på att den berättarröst som finns envist bara vill prata var 30e min...