3.4

...Och sen var ingen kvar

Filmatisering av Agatha Christies berömda roman Tio små negerpojkar. Tio personer med olika bakgrund blir inbjudna till en ö av Mr U N Owen som själv dock inte är närvarande. En efter en drabbas personerna av dödsfall. Men vem är mördaren?

Originaltitel And Then There Were None
Alternativ titel Tio små negerpojkar
Regissör René Clair
Manus Dudley Nichols
Genre Mysterium, Kriminalare, Drama, Thriller, 40-tal
Skådespelare Louis Hayward, Walter Huston, Mischa Auer, Roland Young, Barry Fitzgerald, June Duprez, C Aubrey Smith, Judith Anderson, Richard Haydn, Queenie Leonard

Albion
2020-06-13
Omtitt efter ca 8 år. Trots att handlingens clou i denna typ av filmer är så avgörande så var det ändå med stor behållning jag såg om denna. Att få till så många dödsfall under förhållande kort tid och däremellan behålla spetsen och spänningen är bra gjort. Jag tycker åter att denna film kvalificerar in för en stark 4;a, dvs 4+
dudson
2020-05-19
Skön gammal goding i trevlig miljö och med härlig klassisk intrig. Helt perfekt en seg regnig dag/
Tonti
2020-05-18
Välspelad och mysryslig.
RustyFilm
2019-08-21
En klassisk filmatisering av Agatha Christies thriller ”Tio små negerpojkar”. Boken från -39 och filmen från -45. Boken är en av värdens mest sålda. Filmatiseringen anno 1945 är av många klassad som den bästa, det finns även en 5-6 senare varianter. Alltså en thrillerklassiker och jag har inte så mycket mer att tillägga än att det är mord på löpande band.
Albion
2012-05-06
En strålande uppvisning rakt igenom. Gör verkligen boken rättvisa. Betyget blir en stark 4;a, dvs 4+
100tonvalspäck
2011-12-10
Spännande och välspelad men lite väl komisk ibland och sista minuterna var lite skumma.
goeran
2011-12-09
René Clairs And Then There Were None från 1945 är en mycket lyckad filmatisering av Agatha Christie berömda deckare Tio små negerpojkar. Goda skådespelare, en väl vald miljö och snyggt filmat; allt bidrar till underhållning av högsta klass.
BarryHero
2011-11-27
Boken ar alldeles underbar. Denna var en femma tills sista tio minuterna. Slutet i boken ar TUSEN ganger battre...
WaldoTrumbull
2011-10-14
Småcharmig på det där sättet gamla filmer ibland kan vara. Kanske lite långsam, men det är ju en Christie-filmatisering så det är som det skall vara. Kreativa mord, bra skådespelare, helt enkelt en bra liten deckare.
Virrpanna
2011-10-11
Har läst boken, så jag visste hur filmen skulle sluta, eller visste jag? En jättebra film, smart dödande och alldeles underbar!