3.9

Och tranorna flyga

Boris och Veronika har bara ögon för varandra när de promenerar längs Moskvas gator. Men på ett ögonblick förintas idyllen av andra världskrigets fasor. Boris blir skickad till fronten medan Veronika lämnas ensam med Boris kusin Mark.

Originaltitel Letjat zhuravli
Alternativ titel The Cranes Are Flying
Regissör Micheil Kalatozishvili
Manus Viktor Rozov
Genre Drama, Romantik, Krig, 50-tal
Skådespelare Tatjana Samojlova, Aleksandr Shvorin, Vasilij Merkurjev, Aleksej Batalov, Svetlana Kharitonova, Konstantin Nikitin, Valentin Zubkov, Antonina Bogdanova, Boris Kokovkin

hsimpson
2020-08-08
Ursprunglig kommentar (2016-09-12): Ruskigt snyggt foto! Själva historien håller inte samma höga klass, även om vissa berättartekniska inslag är fina och finurliga. Stod och vägde mellan en trea och en fyra, men kameraarbetet gör att det tippar över till fyran. Klart sevärd! Ny kommentar (2020-08-08): En av de vackraste filmer jag sett. Och även om man har sett historien många gånger förut görs det bättre här. Det är ett klockrent mästerverk, och given höjning till femman!
MaxMackan
2015-10-20
Stark fyra. Som många sagt tekniskt mästerlig, men också det tematiska djupet bjuder på mycket tänkvärt och ger berörande scener. Slutet ger lite vibbar från Chaplins "Diktatorn" när man lyfter blicken mot en större fredlig ideologi och proklamerar. Det är snyggt! Pappans tal är lysande.
F-M-J
2015-09-29
Kameraarbetet fick mig att häpna, filmen har åkningar och vinklar som tillhör filmhistoriens vassaste. Förutom det så fanns det fiffigt ihopsatta montage som tillför manuset mycket och fungerar nästan "litterärt" då man sätts i känslotillstånd som reflekterar karaktären nästan som i en bok. Historien är egentligen rätt enkel och klassisk, men när det görs på detta sätt så gör det inget utan nästan tillför genialiteten i filmen. +4
Disorder
2014-05-17
Ypperligt foto. Min involvering begränsas dock, och hinner inte växa fram i början på grund av de hårda, närmast dystopiska vinklarna i staden. Det är bortom mig varför Ekorrens och Boris relation är så stiliserad och teknisk rent formmässigt i början och jag undrar om det är auteuren eller något slags kollektivt okular som önskat det. Strålande dock från början av kriget och framåt.
CarloMarx
2014-01-08
Sällar mig till skaran som golvades av denna rulle. Jag älskar farsans tal till mannen i sjuksängen som flippat ur pga brustet hjärta. Som att plocka ur russinen ur Resnais "Hiroshima mon amour" och David Leans "Brief encounter", och strö dem över en plåt gedigen sovjetisk kamerakonst a la Vertov. Det är så fulländat som det kan bli.
auragolf
2014-01-02
Filmen är nog ett slags mästerverk. Kanske historien i sig lite lidit med tiden, men sånt måste man nog ibland ha överseende med för vad innehållet i sig beträffar var det mycket överraskande med tanke på tidpunkten då filmen är gjord. Modiga regissörer tog sig friheter efter Stalins död - fint. Bildmässigt är "Tranorna flyger" mycket vacker och intressant. Tekniskt är filmandet rent av makalöst fint! Första gången jag såg filmen kändes den lite mera ordinär med dagens standard, men i och med den andra gången kom det tekniskt briljanta fram och filmen kändes nästan fräsch. Så ge Tranorna flyger flera chanser.
HerrNenne
2013-07-25
Inte min film, men en rätt enkel och trevlig historia.
TobiasRydén
2013-07-01
Den här filmen kunde lika gärna ha hetat Och kranarna flyga eftersom den har några galet coola kranåkningar. Storyn är också bra och så, men något saknas för att det ska bli mer än en stark trea. Skådespeleriet var ibland Bergmanteatraliskt och ljudet ett hafsverk.
lilebroer
2013-03-11
WOW!!! Länge sedan man fick se ett mästerverk, ett så satans gediget filmarbete. Det som saknas för femman, är väll att ingen, inte ens kvinnan själv, ifrågasatte Mark's giftes mål. Alla verkade emot det, men det gick igenom ändå. Kändes lite väl simpelt för ett annars märkbart väl arbetat manus.
Ola_Schubert
2013-03-09
Fotot är ibland verkligen mästerligt. Men trots att filmen handlar om något som är vanligt i krig så griper den inte tag i mig ordentligt. Men en mycket stark trea i betyg får ändå denna sevärda klassiker.