2.4

Odjuret

Manus av Peter Benchley som skrev novellen Hajen. Den här gången handlar det om en gigantisk bläckfisk.

Originaltitel The Beast
Alternativ titel Peter Benchley's The Beast
Regissör Jeff Bleckner
Manus J B White
Genre 90-tal, Skräck, Drama, Thriller
Skådespelare Karen Sillas, Charles Martin Smith, Missy Crider, Ronald Guttman, William Petersen

TheHorrorfan
2015-10-05
Ja, lite halvsunkig kan man ju säga. Underhållande för stunden dock.
Robkiller
2013-08-16
En jättebläckfisk terroriserar en liten fiskeby.... lite väl långdraget, men den lyckas ändå bli rätt så hyfsad. I praktiken väldigt liknande manus som "hajen" och inte så konstigt när det var skrivet av samma snubbe. Skådisarna är väl ok och produktionen som sådan duger i det här fallet för att skapa en intressant; och delvis spännande monsterfilm...
Mistlake
2012-05-04
Dummare än boken, som i sig inte är genialisk. I praktiken Jaws med en bläckfisk, men i och med sagda djurs motivation påminner den mer om Jaws: The Revenge än om originalfilmen, och det är ju inte så bra.
Dele
2012-02-27
Inget man inte har sett förut, men första halvan fungerar förvånansvärt ok. Tyvärr så barkar det utför när de logiska luckorna blir allt fler och det är dags att stegra dramatiken, som så många gånger förr...
Djason
2011-11-18
Bra film eller miniserie kanske man ska säga för att vara direkt för tv. Helt ok effekter och William Petersen gör ett bra jobb.
Llamagirl
2010-12-16
Helt okej effekter för sin tid och budget. William Petersen är såklart också bra. Fina fisken!
mpea
2010-02-14
Den var bra och spännande men lite lång, kanske för den var i 2 delar.
johnnie_cino
2010-01-21
Det märks att det är en tv-produktion. Storyn liknar skissartat Hajen (utgår då från filmmanuset - ej från romanen). Kunde med det konceptet blivit väldigt spännande, men fastnar i ett alltför konventionellt filmande som det hör till ifråga om tv-produktioner. Petersen är hyfsad i sin roll, men inte så nyanserad som han annars kan spela som ex vis i CSI.
Ryujin
2008-07-17
Petersen är bra, men inte helt trovärdig som en enkel fiskare, resten av skådisarna suger till största delen. Effekterna är förvånansvärt bra med tanke på att det är en bläckfisk det handlar om och att det är en TV-film, i undervattensscener samt många även ovan vatten är effekterna näst intill bra, men det finns vissa scener som suger effektmässigt. Tyckte det var lite väl mycket sidestories, relationer och tjaffs. Sen trovärdigheten hos hela konceptet kan man ju kritisera, samt storleken (tror aldrig dom sa exakt hur stor den i filmen var, men skulle chansa på att den var lite väl stor), men sånnt hör ju till genren så kan inte klaga allt för mycket på det :) Hämnd grejen störde jag mig en smula på också, funkade inte i Hajen filmerna och funkar inte i denna heller (där de lade ännu större vikt vid det) Allt som allt är det trots allt nog den bästa bläckfisk monsterfilm jag kan komma på, och är helt okej att kolla på.
hågestam
2008-05-03