2.5

Odjuret

Historien inleds med ett skakande mord på en femårig flicka. När polisen, ledd av kommissarie Ewert Grens, inte förmår hitta den skyldige, tar den sörjande pappan lagen i egna händer. Och plötsligt har alla roller välts över ända. Nu jagar man inte längre en pedofil utan en förkrossad far som anklagas för överlagt mord.

Originaltitel Odjuret
Regissör Daniel Alfredson
Manus Johannes Pinter, Björn Paqualin
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Ola Rapace, Peter Dalle, Philomène Grandin, David Dencik, Saga Gärde, Johan Widerberg, Melinda Kinnaman, Gerhard Hoberstorfer, Lotta Tejle, Susanne Thorson, Bengt Braskered

Jennyshima
2013-08-15
Ola Rapace är väldigt bra, Peter Dalles insats som Ewert Grens är ok men jag hade valt en annan skådespelare, gärna en som ser mer sliten och bitter ut.
ClintanTheKing
2013-04-25
Rådålig! Börjar bra och lovande och är helt okej tills en 35-40 min. Men sedan går det bara utför och blir katastrofalt dåligt och segt. Ola Rapace är okej men övriga skådisar är tveksamma.
ulke666
2013-02-07
När man har läst boken är det som vanligt oundvikligt att jämföra med den. Nog för att boken inte är det absolut bästa jag läst men filmen känns som ett skämt i jämförelse. Filmen lider av en fruktansvärd B-känsla från första minuten och de flesta av skådisarna passar inte för fem öre. Tycker också det är tråkigt att de utelämnat Ewert Grens besatthet av Siw Malmkvist, haha! Svag tvåa.
Bozze80
2013-01-12
Bitvis riktigt bra, men bitvis också ganska ologisk och tråkig. En stark trea får den, kändes ungefär som att titta på en bra Beck-film...
vonadel
2013-01-09
Tycker den börjar riktigt lovande och spännande. Sedan tar den en vändning som drar ner omdömet något. Men, ändå helt ok. 6/10
Filmgubben
2013-01-06
Väldigt sorgligt...att den här filmen överhuvudtaget blev till. Samtliga inblandade borde skämmas.
filmgumman
2013-01-06
En tvättäkta B-rulle. Dock utan ens kalkon-kvalité.
Kaleid
Otillbörligt genomusel.
Necross
2012-12-28
Roslund och Hellström ligger steget före de flesta vanliga kriminalhistorier, därför är även filmatiseringen snäppet bättre än random Beck-film. Tyvärr är skådisinsatserna sisådär. Dalle dock godkänd.
BROBJO
2012-12-25
Bättre än nästan alla svenska deckarfilmatiseringar de senaste åren. Spännande och bra, nästan värdig boken. Som vanligt är det mycket påfrestande att se svenska skådespelare då de ofta verkar ha tagits direkt från gatan och dialogen känns otroligt stel, utan minsta naturlighet, som om de lästa manuset innantill. Därför var det med glädje jag kan konstatera att Peter Dalle gör en mycket god insatts, han känns verkligen äkta, även Rapace är tidvis ok, i övrigt är allt sig tyvärr likt.