2.9

Om hästar och män

Benedikt Erlingssons regidebut, producerad av veteranen Fridriksson, väver samman en rad skrönor om ett litet isländskt samhälle och de människor - och hästar! - som befolkar det. Människorna tycks minst lika mycket ledda av djuriska instinkter som sina fyrfota vänner i den här humoristiska filmen, vilket bäddar för oförglömliga scener drivna av passion mellan hingst och märr, kvinna och man och inte minst för några flaskor rysk smuggelvodka.

Originaltitel Hross í Oss
Alternativ titel Of Horses and Men
Regissör Benedikt Erlingsson
Manus Benedikt Erlingsson
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Ingvar Eggert Sigurðsson, Charlotte Bøving, Helgi Björnsson, Sigríður María Egilsdóttir, Maria Ellingsen, Juan Camillo Roman Estrada, Halldóra Geirharðsdóttir, Erlingur Gíslason, Kristbjörg Kjeld, Steinn Ármann Magnússon, Kjartan Ragnarsson

apelsin
2021-05-17
Tokigheter på Island,ibland ganska underhållande, fina miljöer. Räcker till en tvåa.
PeterTheW
2016-03-08
Svårt, svårt, svårt. Den här filmen innehåller några av de härligaste och mest överraskande scener jag sett. Gränsar till en fyra. Första tio-femton minuterna är alldeles suveräna, jag skrattar gott åt det roliga och bisarra. Scenen med smuggelspriten kan vara ett av de största "wtf"-ögonblick jag varit med om i en film, sjukt roligt! Något ojämn, alla segment är inte riktigt lika härliga, men på det stora hela håller den en bisarr och skön stil rakt igenom.
mammene
2016-01-13
Sannerligen en mycket speciell film, som var lite uppstyckad men på något vis ändå gick ihop. Fantastisk miljö och egensinniga människor, på gränsen till lite småtokiga och hela filmen balanserade på randen till galenskap, fast med glimten i ögat. Det finns vissa scener som jag sent kommer att glömma.
StureStenhög
2016-01-12
Det här var onekligen en väldigt speciell film. Udda humor, fina isländska landskap, tragik, och bisarra sekvenser. Finns det någon sensmoral så bör den vara att hästar är bättre för människor än vad människor är för hästar. Det episodiska berättandet gör dock att jag aldrig blir helt involverad, och det känns som en film som håller tittaren på ett visst avstånd. Men samtidigt gjorde den verkligen ett avtryck, och det var ändå övervägande en givande filmupplevelse. Att det visade sig att det var tolken från Direktören för det hele som stod för regin blev också en rolig överraskning i efterhand
ledsenpirat
2015-11-01
Lite spretiga korta episoder av svart humor. En del utan att de tillför så mycket mer än en dråplig situation. Människan må sitta på hästryggen, men hästen står stadigare på jorden. Jag tror en lite tydligare röd tråd inte hade skadat, men helt OK filmhantverk.
callusis
2015-02-22
Knasigt o fint
saggesaliv
2014-12-28
På Island älskar man hästar! I denna filmen utforskas relationen människan och hästen, livet och döden och en sjuhelvetes massa annat. Denna filmen har jag sett fram emot länge, jag har läst om den och byggt upp förväntningarna höga. Dock så förväntade jag mig något långsamt, vackert och dramatiskt. Dock så fick jag något humoristiskt, delvis rappt, delvis långsamt och väldigt märkligt. Jag är dock inte besviken då detta inte är i närheten av vad för film jag förväntade mig, så det är nästan omöjligt att bli besviken när man får något helt annat än man trodde. Den Of Horses and Men som jag hade byggt upp i mitt huvud får sakta suddas ut och aldrig mer komma tillbaka. Filmen i sig är otroligt lustig och märklig, alltså med andra ord lite konstig. Anledningen till att jag spottar ut mig sådana här generella ord om att filmen är märklig är just för att den är väldigt annorlunda och det inte finns några bättre ord att beskriva den med. Humorn har en alldeles egen prägel och jag har svårt att sätta fingret på vad det var egentligen var som var roligt. Kanske var det att det hela på något sätt kändes lite löjligt, men ändå inte? Musiken är verkligen underbar och passar perfekt in i filmens lättstämda aura. Ja, utan tveakn en svårbeskriven film. Det är inte heller så lätt att betygsätta någonting sådant här. Jag gillade att jag ogillade den, eller jag ogillade att jag gillade den. Jag kan inte riktigt bestämma mig om den får smaka på sexan eller femman. Sätter stark 5/10 så länge.

2014-09-16
Känns som Erlingsson hämtat mycket inspiration från Kaurismäki, men handlingen är alltför tunn här och jag saknar en tydligare röd tråd även om filmens intention inte är att ha det.
HerrArne
2014-09-12
Debut som töltar tryggt i isländskt landskap.
wing
2014-02-03
rak skröna med lätt touch av sagornas humor (nöff)