3.7

Offret

Alexander, journalist, f.d. skådespelare och filosof firar sin födelsedag då tredje världskriget bryter ut. Han vänder sig i bön till Gud och erbjuder sig att offra allt om Gud gör så att kriget aldrig bröt ut.

Originaltitel Offret
Alternativ titel The Sacrifice
Regissör Andrej Tarkovskij
Manus Andrej Tarkovskij
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Erland Josephson, Susan Fleetwood, Allan Edwall, Guðrún Gísladóttir, Sven Wollter, Valérie Mairesse, Filippa Franzén, Tommy Kjellqvist

hsimpson
2019-06-25
På ett sätt kan jag avundas folk som gillar Tarkovskijs filmer. Hans stil har aldrig funkat för mig, och då blir det bara tråkigt. Men det är risken med poetiska filmer.
knutsson
2019-02-21
Jag gillar referenserna till nō-teatern och då även dubbningen, det tar ifrån ansiktena sin naturlighet mimik och förstärkande uttryck till texten vilket gör dom lite mer till masker. Det sömnlösa flytandet mellan vaket tillstånd och dröm är snyggt. Fantastiska bilder och pendlar mellan avskalat minimalistiskt skådespeleri och nästan att de överspelat ibland. Tydliga scenerier och minutiöst uttänkta detaljer i rekvisita och scenbild. Även om det blev lite väl övertydligt att inspirationen kom från Japan i slutet så är det här högsta betyg.
JD
2018-01-12
Den flytande kameran. Ljuset. Landskapet. Rummen. Erland Josefssons och Allan Edwalls röster.
2017-10-28
BSBully
2016-08-22
Dubbad teater, svår och långsam..
AlbinWesley
2015-12-19
Den kanske borde ha varit en halvtimme kortare, och dubbningen känns ju inget vidare heller... Men ack så vacker, visuellt förtrollande. Det är inte Tarkovskijs starkaste, vilket visar hur sjuuukt hög nivå hans filmer håller. Fantastiskt.
lekke
2015-08-15
Josephson utmärkt i huvudroll. Nykvists foto briljerar stundtals i en lång men onödigt långsam film (vilket iofs var förväntat), men summa summarum så känns denna nog som en av Tarkans svagare långfilmer. Ganska Bergmanaktig i ton fast den karlns filmer rör ju sig som Michael Bays i jämförelse med denna. Länge är den en av de mer lättbegripligare i hans filmografi, men mot slutet träder en massa otillfredställande frågor fram som inte får svar. Make love, not war? Äsch, 3:a i betyg.
Raxit
2014-12-30
Jag kan nog ta på mig "skäms-mössan" och erkänna att jag inte fattade ett smack av filmen . De religiösa tonerna och invävandet av paganism var mycket förvirrat. Filmen går som menat i ultrarapid, något jag tycker börjar missgynna helheten efter typ en timme. Fotot var väl stundvis vackert men det hjälper inte när massa trötta dramaten-aktörer försöker leka filmskådisar. Mycket teatralt och fånigt.
Screwface
2014-08-15
Ja, den här var ju upplyftande. Fantastisk film som sådan. Melankoli och hopplöshet. Bakgrundstemat om tredje världskriget är speciellt obehagligt då det mycket väl kunde ha hänt på 80-talet... 5/5
KyLLo
2014-03-24
Visuellt vacker och smärtsam. Som en blandning mellan Bergmans filmer och något osvenskt. En livsberättelse med galenskap och ångest, berättad i slow motion med långa scener. Fängslar inte på samma sätt som exempelvis Fanny och Alexander.