3.2

Oh Boy

Niko närmar sig 30 och har hoppat av sin universitetsutbildning. Han lever för stunden, driver runt och studerar nyfiket hur hans medmänniskor beter sig samtidigt som han distanserar sig allt mer från omvärlden. Något som förstås får konsekvenser...

Originaltitel Oh Boy
Alternativ titel A Coffee in Berlin
Regissör Jan Ole Gerster
Manus Jan Ole Gerster
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Tom Schilling, Marc Hosemann, Rolf Peter Kahl, Michael Gwisdek, Katharina Schüttler, Martin Brambach, Ulrich Noethen, Justus von Dohnányi, Arnd Klawitter, Steffen Jürgens, Friederike Kempter, Andreas Schröders, Katharina Hauck, Leander Modersohn

Albion
2017-04-18
Jamen det här var en lyckad bagatell måste jag säga. Svartvitt foto, stadsskildringen och jazzmusiken för tankarna förstås till Woody Allens Manhattan dock helt utan ytterligare jämförelser. Det hela puttrar på i sin egen takt men det är hela tiden ändå intressanta möten vi får bevittna. Jag petar dit en betygsfyra helt enkelt.
Myllo
2017-04-15
Ingen verkade förstå mig när jag påstod att filmen "Victoria" helt missade att gestalta miljöerna i Berlin. "Oh Boy" däremot är en film som verkligen lyckas med just det. Imponerande!
StureStenhög
2014-08-31
Jag gillar upplägget och formen, men är lite tveksam till utförandet. Filmen vill gärna vara lite indie-crazy, vilket sällan är en bra idé, och det finns tydliga skitnödighets-tendenser här. Men huvudpersonen (som för övrigt är väldigt lik Björn Kjellman) är ganska intressant, det är inte den mest sympatiska människa man har sett direkt, men jag kan ändå sympatisera med honom i vissa aspekter. Berlin känns också som en alldeles utmärkt skådeplats för en film om en ung vilsen man. I slutändan gillade jag att titta på det här så pass mycket att en svag trea ändå måste sättas
Spidde
2014-04-07
För alla som gillar filmer av typen "ung desillusionerad man går omkring i en storstad och funderar över livet och stöter ihop med en rad märkliga figurer" är det här en helt OK film. Snyggt svartvitt foto och bra skådespel. Några av scenerna är nästan geniala, men mycket känns ganska segt. En stark trea för helheten.
bananton
2013-09-15
Stark trea för en väldigt trevlig biostund. det är en historia som bara flyter vidare utan att riktigt ha något riktigt mål? Vackert foto.
Bumpeman
2013-03-04
Nej, det var inte för mig. Skön på sitt sätt men jag väntar hela filmen på att något mer ska hända.
smekaren
2013-01-08