2.9

Den siste gentlemannen

Filmen är baserad på den sanna berättelsen om Forrest Tucker som vid 70 års ålder, sommaren 1979, lyckades rymma från det mytomspunna fängelset San Quentin.

Originaltitel The Old Man & the Gun
Regissör David Lowery
Manus David Lowery
Genre Drama, Komedi, Kriminalare, 2010-tal
Skådespelare Robert Redford, Casey Affleck, Sissy Spacek, Danny Glover, Tom Waits, Tika Sumpter, Keith Carradine, Isiah Whitlock Jr, John David Washington, Elisabeth Moss, Ari Elizabeth Johnson, Teagan Johnson, Gene Jones, Barlow Jacobs, Augustine Frizzell

movieguy72
2019-09-18
Helt underbar sista film för Robert Redford, man kan inte tänka sig en bättre sista film än denna. Hans karaktär Forrest Tucker är en 70+ rånare som har gjort det under hela sitt liv. Han lever för att råna banker och gör det på ett artigt sätt.Baserad löst på verkliga händelser.
mammene
2019-06-30
Som sagt det började bra och att man tom inte först förstod att det var ett rån är ju rätt kul ändå, och här är Redford rätt person. Så det är Redford och i vis mån hans kumpaner som är behållningen, men tyvärr räckte det inte fullt ut, till slut kändes det lite urvattnat, men samtidigt en lite smårolig historia som i alla fall är värd en stark tvåa.
StureStenhög
2019-06-29
Jag gillade det här till en början. Det är kul att se Redford som gentlemannarånare, och de scenerna håller bra klass. Med tiden börjar det dock alltmer kännas som att filmen inte är på väg någonstans, mer än möjligen upp i sin egen röv. Casey Afflecks livströtta snut är lite för generisk också, jag hade hellre sett mer av Danny Glover och Tom Waits istället. Hyfsat stark tvåa ändå, tack vare Redford
Engravadlax
2019-03-10
David Lowery vill göra 70-talsgrejen, men han är inte speciellt bra på det.
PeterTheW
2019-01-10
Svag trea. Har charm och sådär, men ja, något saknas. Jag dras aldrig in i det, intresset väcks aldrig riktigt.
Julius
2019-01-07
Känns som verkligheten överträffad fiction i det här fallet. Men förstår att Redfords sista film även ska ge honom värdighet. Saknar annars fler och längre tillbakablickar. Sedan valet att använda 16mm är hedervärt men litet tråkigt då mycket är oskarpt och lite dystert i färgerna.
patrasket
2019-01-06