4.1

Olive Kitteridge

Olive Kitteridge berättar den bitterljuva, roliga och tragiska historien om en till synes stillsam stad i New England som skakas av opassande affärer, brott och tragedier, från Olives perspektiv. Olive och hennes vassa tunga och barska sätt maskerar ett varmt men besvärat hjärta och en pålitlig moralisk kärna. Historien spänner över 25 år och fokuserar på Olive, som är mattelärare på mellanstadiet, och hennes relationer med maken Henry, ortens godhjärtade apotekare, deras son Christopher, som irriterar sig på mammans föräldraskap, och andra medlemmar av lokalsamhället.

Originaltitel Olive Kitteridge
Regissör Lisa Cholodenko
Manus Jane Anderson
Genre Drama, Mini-serie, 2010-tal
Skådespelare Frances McDormand, Richard Jenkins, Ken Cheeseman, Ann Dowd, Adam J Freeman, Donna Mitchell, Martha Wainwright, John Gallagher Jr, Peter Mullan, Rosemarie DeWitt, Devin Druid, Zoe Kazan, Brady Corbet, Bill Murray, Jesse Plemons, John T Mullen, Cory Michael Smith, Patricia Kalember, Theo Stockman, Colbi Gannett, Maureen Keiller, Marianna Bassham, Rachel Brosnahan, James McMenamin

Doddedronten
2015-12-26
Så bra! Bland det bästa jag nånsin sett. Vi har varit hänförda hela julhelgen. Frances McDormand är lysande och allt välspelat och välgjort.
Sopranos
2015-10-29
Fantastisk!
TittiTherese
2015-10-15
En helt okej miniserie och MacDormand gör en riktigt bra insats! Förstår dock inte varför Bill Murray vann en Emmy för sin roll när han var med knappa 30 minuter, när serier i sig bestod av totalt fyra avsnitt. Han gjorde inte en speciellt bra insats heller för övrigt. Men bra serie!
Mat1az
2015-10-01
I första avsnittet händer mer än i de flesta långfilmer. McDormand är absolut strålande i huvudrollen. Roligt att se Bill Murray. De tre andra avsnittet var inte lika bra som det första, men med ribban så pass högt så är det inge fy skam det. Riktigt bra miniserie. En av mina favoriter.
lottes
2015-07-29
Håller inte alls med filmbeskrivningen. Det handlar inte om staden och brottslighet eller opassande affärer. Det handlar om en kvinna i medelåldern och tjugofem år framåt. En till synes alldaglig kvinna, maka och mor, lärare i matte på ortens grundskola. Ointressant? Inte alls. Med en Austen-liknande blick för relationer och subtila nyanser berättas om svikna drömmar, konsten att nöja sig med det man har, gränssättning, ödmjukhet.... Hur vi uppfattas av andra och vilka vi är bakom maskerna. Oerhört intressant och välspelad. Frances McCormand är en stjärna och det är roligt att en sådan här serie har kunnat göras!
Mortiis
2015-06-04
Mustigt och gripande drama med en otroligt bra Frances McDormand i centrum (Richard Jenkins och BIll Murray är de med lysande, i vanlig ordning) och fenomenal fingertoppskänsla i det tunga såväl som i det roliga. Osentimentalt, okonstlat och helt enkelt väldigt, väldigt, väldigt bra.
Roswall
2015-03-22
HBO:s miniserier är gudomliga
emilstjernholm
2015-03-09
Finfin miniserie med en Frances McDormand i sitt esse. Håller med nedanstående, fick stark Six Feet Under-känsla.