Oliver

Detta är historien om Oliver. En fattig pojke som växer upp på ett barnhem. en dag lyckas han rymma från det fruktansvärda barnhemmet för att söka lyckan i London. Här får han snabbt nya vänder och i jakten på sin riktiga familj upplever Oliver en rad dramatiska och spännande äventyr.

Originaltitel Oliver!
Regissör Carol Reed
Manus Lionel Bart, Vernon Harris
Genre Familjefilm, Musikal, Kriminalare, Drama, 60-tal
Skådespelare Mark Lester, Ron Moody, Oliver Reed, Shani Wallis, Harry Secombe, Jack Wild, Hugh Griffith, Joseph O'Conor

Dele
2016-01-02
Här finns mycket kvaliteter, men jag tycker att engagemanget sjunker lite under den andra halvan. Och ett par sångnummer har tveksamma budskap. Välgjord och överlag underhållande dock.
Mortiis
2015-10-28
Över förväntan, och efter en lite trög start tog sig verkligen filmen. I regel väldigt bra musikalnummer, även om vissa är lite väl långa. Att den fick en Oscar för bästa film 1969 är kanske lite överdrivet - det priset skulle naturligtvis ha gått till Rosemary's Baby som bara nominerades till bästa kvinnliga biroll (där den vann) och bästa manus efter förlaga. Stark trea.
2015-01-04
Själva historien var inget nytt för mig för även om inte denna film just korsat min väg så har man stött på historien den föräldralöse Oliver Twist genom åren. Hela produktionen känns välarbetad från början till slutet inom alla delar och speciellt trevligt är att se hur duktiga barnen i denna filmen är. Jag skulle kalla denna film bra. Varken mer eller mindre utan helt enkelt bra. 3+
pohjax
2013-07-08
Kanonbra musikalnummer och pojkarna är suveränt bra :)
Hannats
2013-04-01
En del sega partier men också en del sjukt snygga och roliga nummer. Ovanligt bra för en musikalfilm!
snuskpolis
2010-12-29
Oliver Trist!
Levolia
2010-10-12
Orkade knappt med den, men så är jag inte ett så stort fan av musikaler heller. Bra sånger iaf ibörjan. Annars tråhåhåkig.
Astrojacob
2009-11-20
Enda anledningen till att jag såg den var att jag vill se alla som vunnit Oscar för Bästa Film. Detta var en katastrofal besvikelse, troligen beroende på att jag såg mästerverket från 1948 nyligen. Bäst i filmen var Fagins uggla.
Zuzz
2008-09-26
Aaaw jag tyckte om denna, trots att det var en massa barn i den =) Jag blev glad av den och den var spännande och bra och musiken var underbar, hade den i huvudet länge =) En klar 4a!
Nena2000
2007-10-03
Min älsklingsmusikal. Visst är den lite puttenuttig men jag bara älskar den och kan i princip varje sång. Önskade den i julklapp 2006 och fick den = lycka