2.9

Oliver och gänget

Hemlös i den stora staden New York möter Oliver värme och gemenskap hos världsvane Dodger och hans småsnattande hundkompisar. Men när Dodger tillsammans med Oliver och de andra i gänget misslyckas i ett försök att skaffa fram pengar till deras husse Fagin, hamnar Oliver istället i knät på Jenny. Jenny är liten och ensam, men med mycket rika föräldrar. Hon vill adoptera Oliver men kidnappas istället av Fagins elaka chef och hans mordiska dobermann. Oliver, gänget och Fagin bestämmer sig för att försöka rädda henne. Inspirerad av "Oliver Twist" av Charles Dickens, skriven 1837-38. I "Oliver och Gänget" hade man på allvar börjat använda sig av datorstödd animation. Filmen innehåller 11 minuter film som säkert aldrig skulle gått att göra utan datorns hjälp.

Originaltitel Oliver & Company
Regissör George Scribner
Manus Jim Cox, Tim Disney, James Mangold
Genre Komedi, Animerad, Familjefilm, Musikal, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Joey Lawrence (röst), Cheech Marin (röst), Billy Joel (röst), Richard Mulligan (röst), Roscoe Lee Browne (röst), Sheryl Lee Ralph (röst), Dom DeLuise (röst), Taurean Blacque (röst), Robert Loggia (röst), Bette Midler (röst)

Skapad 2019-12-11 av m86
Efter fiaskon som \"Det svarta hålet\" 1979 och \"Taran och den magiska kitteln\" 1985 så bestämde sig Disney för att göra en helt ny verison på Charles Dickens-sagan \"Oliver Twist\". Sagan uts...   Läs mer »

Ful_fisk
2018-09-02
Lite kort, men feel goodig och väldigt varm och mysig. Gillade den mer nu än förra gången och undrar nästan ifall den inte förtjänar högre betyg. Fin stämning i 80-talets New York med några riktigt fina bitar, speciellt Dodgers Man är väl infödd-nummer!
2017-09-28
Något seg, men den går att titta på....
2016-08-01
Fick denna på VHS i födelsedagspresent när jag fyllde 10 och föll för den direkt! Köpte den på DVD för ett par år sen och den står sig än idag! Väldigt bra musik!
Tatty
2016-05-14
Bara älska filmen!! Så underbar, härlig, gullig och rolig film!!
Björkman
2015-10-13
Fin Disneyfilm, om än något kort. Mysig stämning varvas med mörkare partier, som sig bör när det gäller Disney. Största minuset går till avslutningen som känns väldigt ihophastad.
AlbinWesley
2015-05-25
Ganska kul, men även ganska lättviktig tolkning av Oliver Twist. Ett flertal låtar hör till de absolut sämsta i Disney-sammanhang, medan andra höjs av att Billy Joel sjunger. Så det går nästan på ett ut. Gulligt.
myslas
2015-04-24
Förmodligen över 20 år sedan jag såg denna senast och eftersom jag inte mindes mycket från den antog jag att den inte var särskilt bra. Men det är en rätt gullig film som får en att skratta ett gäng gånger. Musiken är väldigt typisk för 80-talet vilket inte funkar så bra idag men den är inte direkt störande heller. Funkar utmärkt som matinéfilm.
MrPraline
2015-04-19
Nje, inte så bra. Jag tycker att filmen saknar den klassiska Disney känslan och kanske att den utspelar sig i ett skitig 80tals New York bidrar till det. Filmen är bara ca 70 minuter och jag tycker att den kunde vara mycket längre så man hinner bygga upp några relationer mellan karaktärerna. En av de sämre Disneyfilmerna. 2/5
2014-12-02
En film som man såg som 8-9-åring och som man fortfarande minns trots att jag aldrig har sett om den. Jag antar att det vare en stor händelse att se den på bio när jag var i den åldern. Filmen tillhör ju dock inte på lång väg det bästa som Disney har frambringat men det är sött och är man barn så är det bra.
Taandborste
2014-01-21
Älskar storstadsmiljöerna, hade varit trevligt med lite mer till och med.