Oliver Twist

Roman Polanskis version av Charles Dickens gamla klassiska historia om hur en föräldralös pojke blir uppfostrad till ficktjuv.

Originaltitel Oliver Twist
Regissör Roman Polanski
Manus Ronald Harwood
Genre 2000-tal, Drama, Familjefilm
Skådespelare Ben Kingsley, Barney Clark, Jamie Foreman, Harry Eden, Leanne Rowe, Lewis Chase, Edward Hardwicke, Jeremy Swift, Mark Strong, Frances Cuka, Chris Overton, Michael Heath, Gillian Hanna, Alun Armstrong, Ophelia Lovibond

Skapad 2019-12-04 av Redwood
Med jämna mellanrum kommer det filmatiseringar av Charles Dickens roman Oliver Twist. Inget konstigt med det, boken är en av den engelska litteraturens mest uppskattade verk. Denna gång är det den...   Läs mer »

2016-08-02
En av de bättre Dickens-filmatiseringarna som gjorts. Väldigt välspelat och välregisserat.
Roswall
2015-12-25
Stabilt! Det som främst sticker ut på plussidan är fotot, på minussidan saknas ett djupare och ordentligt tag i karaktärerna. Oliver är en liten poster boy som vi aldrig får lära känna.
Dele
2015-06-06
Berättelsen är bra och det är kompetent gjort, men Polanski kan vara mycket mer personlig och intressant än såhär.
JohnMcClane
2013-01-20
3:a här också, haha :)
Xenox
2012-07-26
Okej version av Oliver Twist.
origC-J
2012-01-30
En relativt lyckad filmatisering, med (givetvis) kompetent regi, foto, scenografi, osv. Manuset är oväntat bra, och lyckas få till en rätt bra version av Dickens klassiker, iaf efter att man hastat igenom början. Det går ju som oftast inte att ha med allt, vilket tyvärr förtar lite av stämningen, och Polanski kunde tagit ut svängarna betydligt mer , det är främst de mer humoristiska inslagen i början som han lyckas med medan den mörkare stämningen mot slutet inte riktigt sitter. Men som helhet en godkänd version, stark trea.
mammene
2012-01-20
En eländig men också vacker klassiker som här genomfördes mycket bra. Spännande och otäck, men den innehåller också mycket medmänsklighet. Bra skådespelarinsatser.
booby
2011-08-31
Härlig film för hela familjen. Mysiga rolltolkningar och skönt flow, stabilt.
AddeColciago
2011-08-27
Trevlig och engagerande familjeäventyr, som dock är tillräckligt våldsam för att locka även vuxna tittare. Stabilt, Roman!
Lurtz
2011-08-18
Känns lite genomhastat, men man kan ju inte ha med allt från boken. Hade velat ha mer Dodger. Håller med om att musiken är lite pirates eller liknande äventyrsfilm, passar sig inte riktigt. Set designen var överlag bra men kändes också lite disney emellanåt. Ger en svag 4a, mycket för ja gillar historien, och clarke e väldigt bra.