3.5

Oliver Twist

Baserad på Charles Dickens roman "Oliver Twist" där en föräldrarlös pojke rymmer från ett barnhem, och sedan lär känna en ficktjuv och dennes medhjälpare på gatorna i London..

Originaltitel Oliver Twist
Regissör David Lean
Manus Stanley Haynes, David Lean
Genre Äventyr, Kriminalare, Drama, 40-tal
Skådespelare Alec Guinness, Kay Walsh, Robert Newton, Francis L Sullivan, John Howard Davies, Henry Stephenson, Mary Clare, Anthony Newley, Ralph Truman, Kathleen Harrison, Gibb McLaughlin, Amy Veness, Diana Dors, Frederick Lloyd

2020-12-11
Det här är Oliver Twist för mig!!!
KyLLo
2019-01-22
En fantastisk Oliver Twist-version. Underbar scenografi, välspelad och dramatisk. Inte någon förskönad eller förenklad familjefilm.
andmoreagain
2016-12-19
Guinness näsa är något för PK-maffian.
Dele
2016-11-15
Historien om Oliver Twist är otvivelaktigt ett mycket bra verk. Detta är den tredje filmatiseringen av berättelsen jag ser, och trots att det är en riktigt stabil film så blev jag överlag mer engagerad i musikalversionen från 1968, där historien och händelseutvecklingen gavs mer utrymme. Finns dock inget direkt negativt att säga om denna välgjorda och absolut sevärda, men inte omskakande, version. Betygstrean är stark.
the-godfather
2016-01-15
Nu är inte jag någon Charles Dickens expert, så jag vet inte om denna följer boken till punkt och pricka men jag kan bara tänka hur bra boken är med tanke på hur bra den här filmen är! Det är så mycket orättvisa i filmen så man bara får lust att hoppa in i filmen och slå ner några av karaktärerna. På den punkten så gör filmen det väldigt bra, den gör att man lever sig in i den och känner med många av karaktärerna. Det ger hela filmen en mer mänsklig ton och att den aldrig känns tråkig, de två timmarna som filmen nästan är, märks aldrig av. Så filmen får en femma utav fem på grund av alla känslor den tar fram, glädje,sorg,ilska, och allt däremellan. Men den får inte bara en femma för att den tar fram hela känsloregistret utan också för att den att den är något man vill leva sig in i. Det är meningen med film enligt mig, att transportera åskådaren till en annan värld och påverka den utifrån dess värld och det gör denna. Mästerverk!
Dutch
2015-08-07
Guinness näsa gör hela filmen! Härlig matiné detta!
LTT86
2013-10-01
En mycket bra film med massor med bra skådespelare som gjorde en mycket bra jobb. Mina enda två problem är att det känns att dom försökte berätta för många story här. Det kanske gick till så i boken, men det var lite svårt att hänga med ibland. Den andra problemen är att det också känns att dom tar visa idéer och scener från Frankenstein 1931. Men förutom dom två problemen, en mycket bra film. Förtjäna en full femma.
NtoNW
2013-09-24
Mycket bra, både skådespelar- och bildmässigt. Fantastiska skuggspel och djupfokus. Men det blev ibland lite over the top, vilket iof inte är så konstigt i Dickens-land.
martineden
2013-01-27
[rek. 4] Snudd på mästerverk! Till och med snäppet vassare än GREAT EXPECTATIONS (1946). Superbt skådespel, underbara kostymer och, ja, perfekt regi. Mycket,mycket, mycket bra!!! 4+/5-
precineadd
2012-07-20
en av dom bästa filmer jag sett i hela mitt liv. från början till slut är allt perfekt, den är till och med snäppet bättre än great expectations och den trodde jag också var gränslöst bra. det här är hundraprocentigt komplett filmberättande.