3.2

Oliver Twist

20-tals-stumfilm efter Dickens berättelse om den föräldralöse Londonpojken som hamnar i klorna på skurken Fagin och hans pojktjuvliga.

Originaltitel Oliver Twist
Regissör Frank Lloyd
Manus Frank Lloyd, Walter Anthony, Harry Weil
Genre Drama, 20-tal
Skådespelare Jackie Coogan, James A Marcus, Aggie Herring, Nelson McDowell, Lewis Sargent, Joan Standing, Carl Stockdale, Edouard Trebaol, Lon Chaney

LTT86
2013-09-30
Jag vet inte hur mycket det här filmen följde boken eftersom jag inte har läst boken, men jag våga gissa att den följde boken väldig några. Min enda problem med filmen var att Jackie Coogan sog alldeles för ung ut.
emilstjernholm
2012-10-14
Vacker tinting och toning. Välbalanserad återgivelse av Dickens Oliver Twist. Gillar dessutom ungen i huvudrollen skarpt.
martineden
2010-04-17
Tycker verkligen att denna filmversion lyckas fånga atmosfären och stämningen från Dickens klassiska bok. Scenografin och kostymerna är underbara och Frank Lloyd lyckas berätta denna historia med värme och mysig matinékänsla. Tycker dock att vissa skådespelarinsatser är pinsamt svaga, vilket i en produktion av denna kvalitet inte borde existera. Det må vara kontroversiellt att säga följande men jag tycker att George Siegmann som Bill Sikes är fullkomligt miserabel i rollen. Så fullkomligt uttryckslös att man endast förnimmar karaktärens känslor genom Chaneys agerande mot denne. Tilläggas bör att Siegmann under denna tid var en tämligen ansedd skådespelare, vilket gör missnöjet ännu större. Nåväl, filmen rymmer även Lon Chaneys fina gestaltning av Fagin som här framställs som en riktig perfid ynkrygg, vilket stämmer väl överrens med Dickens litterära beskrivning av honom. Chaneys smink är här av högsta klass och hans skådespel är så suveränt att han i flera scener "lyfter" andra skådespelare och hjälper med sitt spel till att framhäva dessa karaktärer. Jackie Coogan är hutlöst gullig och är faktiskt bra i rollen som Oliver, men detta är Chaneys film, trots att han endast har en biroll. Favoritscen är när den arga pöbeln i slutet för en omtöcknad Fagin till fängelset. Mycket bra!!
Blizzard
2006-09-07
Första filmatiseringen av Dickens berömda bok. Coogan är bra, men Chaney är mästerlig!

2005-08-26
Tycker denna filmatisering av Charles Dickens bok är suverän. Lon Chaney i rollen som Fagin är helt otroligt bra!
Felis
2003-09-03
Tacka vet jag musikalversionen.