Olivers resor

Oliver, en medelålders universitetslektor vars hobby är anagram och korsord, blir hux flux avsatt från sin tjänst, och därvid fri att göra vad han vill, beslutar han sig för att uppsöka sin favorit bland korsordskonstruktörer - Aristoteles. Mystifierad av dennes plötsliga försvinnande ger han sig iväg i bil genom Storbritannien, på jakt efter gåtans lösning. Ledtrådarna får han då och då under färden, som han gör tillsammans med en kvinnlig polis som han mötte på polisstationen i Aristoteles hemby. Hon har också fått sparken då hon ifrågasatts sin chefs sätt att sköta ett mordfall. Oliver och Diane nystar upp en härva av gåtfulla händelser, och de träffar på en del mer eller mindre ohälsosamma figurer på resan, som slutar på Orkney Isles.

Originaltitel Oliver's travels
Regissör Giles Foster
Manus Alan Plater
Genre 90-tal, Äventyr, Komedi, Drama, Mysterium, Romantik, Thriller
Skådespelare Alan Bates, Sinéad Cusack, Bill Paterson, Miles Anderson, Iain Cuthbertson, Paul Brooke, Charlotte Coleman

Pärlemor
2004-10-02
En spännande film med vitsig dialog, där humorn är mycket engelsk! Handlingen tar många oväntade vändningar och en alls icke sockersöt kärlekshistoria spirar så småningom mellan huvudpersonerna. Vackert foto gör att man får lust att själv göra samma resa, fast utan kluriga gåtor och ordlekar som vägvisare. Förhoppningsvis kommer den i repris på TV.