2.6

Olivia Twist

Olivia Twist är 13 år och föräldralös. Hennes tillvaro är hård och tuff. För att ta reda på vem hon egentligen är försöker Olivia hitta spår från sina föräldrar. På sin väg råkar hon ut för både en elak fostermamma och ett kriminellt gäng, men hon möter även vänner som ställer upp vad som än händer.

Originaltitel Olivia Twist
Regissör Jonas Cornell
Manus Lars Bill Lundholm
Genre Drama, Familjefilm, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Mylaine Hedreul, Michael Nyqvist, Ing-Marie Carlsson, Lisa Werlinder, Claes Månsson, Lena T Hansson, Erik Johansson (II), Nadine Kirschon, Per Svensson, Tomas Pontén, Joanna Benecke

KyLLo
2019-01-24
Känslor, dramatik, spänning och budskap. Det här är vuxet men anpassat för unga, och det är så bra att det inte bara görs filmer och serier som är tillrättalagda och gulliga. För att motverka könsdiskriminering och gamla könsvärderingar är det viktigt att det finns filmer och serier med en tjej i huvudrollen som kan ta sig samma friheter som en kille. Historien är bara inspirerad av Oliver Twist och det är ingen nyinspelning. Man behöver inte välja och välja bort.
2018-06-17
Nej!!!
Hypostas
2013-06-06
Trevlig miniserie.
Xenox
2012-07-05
Intressant tolkning av Oliver Twist. Många bra skådespelare, framförallt Michael Nyqvist som Fagerlund. Kul att de vågade sig på detta. Mycket sevärd mini-serie.
Jonathan89
2010-09-20
Gillade denna serie, varför kan den inte gå i repris??
Muzzic-Maria
2010-09-14
Förvisso en tv-serie. Men den tilltalar mig. Mycket. Duktiga lovande skådespelarinsatser från de unga (Martin Wallström, Mylaine Hedreul, Nadine Kirschon & Viktor Källander har vi ju sett mer av framför kameran sedan dess). Per Svensson är alltid bra och Michael Nyquist är klockren som Fagin (Fagerlund). Intressant och vågat med en sådan här nytolkning av en klassiker. Imponerande.
sparv
2007-06-28
nja. inte bra.
HerrArne
2007-05-30
Flera underhållande förvecklingar och några härligt skruvade karaktärer (Nyqvist!).
Arensberg
2006-10-12
inte sa bra, men mylaine ar sot, a andra sidan kommer man ju inte sa langt med det...
Andrewa
2006-09-17
nejnejnej, den är inte bra. Man ska dessutom inte göra om ett mästervärk som Oliver Twist så här