Om det oändliga

Guidade av en drömlik kvinnoröst får vi följa med på en resa genom livets stora och små skeenden; ett par svävar över ett krigshärjat Köln, en far stannar för att knyta sin dotters skor i hällregnet och tre tonårsflickor dansar utanför ett kafé; ett kalejdoskop över existensen och oändligheten.

Originaltitel Om det oändliga
Alternativ titel About Endlessness
Regissör Roy Andersson
Manus Roy Andersson
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Martin Serner, Jessica Louthander, Tatiana Delaunay, Anders Hellström

myslas
2020-05-01
Precis som "En duva..." så når det här inte riktigt upp till den klass man förväntar sig av Roy Andersson. Det finns fortfarande briljanta delar här och där och som vanligt är foto och dekor av toppklass men som helhet funkar det inte lika bra som hans tidigare filmer.
sven_usling
2020-01-13
Fascinerande film. Som alltid av Roy Andersson. Jag älskar berättarrösten. Ett modigt drag att ha med en berättare som visar det vi alla ser. Svårt att få det att funka, men gör det med bravur här.
Hexagonaria
2020-01-02
Den bästa film jag sett på mycket länge. Men så är det ju Roy Andersson. Att se hans filmer är att återvända till en helt unik drömsk värld. Vacker, drömsk och poetisk. Som med Sånger från den andra våningen, Du levande och En duva satt på en gren och funderade på tillvaron så är det en film som stannar kvar när jag har sett den.
jcoke88
2019-12-19
Berättarröst. Varför?
DYV
2019-12-09
Roy Andersson är väldigt trofast i sin estetik och format i en jämförelse med tidigare filmer. De fragmentariska sekvenserna som är löst sammansatta men essensen är att de är så avskalade och råa som det bara kan bli. Människans innersta presenteras (ensamhet, glädje, nedstämhet m.m) och det är verkligen en balansgång att gestalta i hur nära det tragiska och humoristiska är varandra. Tyvärr är många scener lite väl utdragna enligt mitt tyckte, men vissa är helt outstanding, väldigt ojämn nivå helt enkelt.
Ful_fisk
2019-11-28
Efter att ha ett En duva kände jag att det mest bara kändes som att jag hade sett ett par bortklippta scener från de enhetliga och finfina Sånger från andra våningen och Du levande. Här råder ganska mycket samma känsla. Jag förvisso satt inte och snarkade mig igenom filmen, den var ganska snygg, trivsam och tog upp lagom lång längd, men den saknar särprägeln som Anderssons två första i denna stil (alltså Du levande och Sånger) hade. Vill han komma vidare till nya storverk tycker jag han ska bredda sin stil utanför det han nu gjort i fyra filmer. Och dessutom, visst brukade hans filmer vara betydligt roligare rent humormässigt än såhär? Skrattade högt många gånger under Sånger, men inte en enda gång här. Avslutningsvis måste jag nog säga att Kim Ekbergs förstakommentar i denna tråd nog satte fingret på mycket av det som är problematiskt med filmen. Jag önskar Andersson skulle studera den listan själv inför nästa projekt. Ändå ger jag denna film godkänt, men det är på ett hårdsmån.
visser
2019-11-28
Scenerna känns lite korthuggna och voiceovern onödig. Ändå liknar det inget annat. Insiktsfullt, tragiskt, roligt och vackert på en och samma gång.
Jompalompier
2019-11-26
Tyvärr mycket svagare än många av Roy Anderssons tidigare filmer. Det saknas något spår av röd tråd, den onödiga voice-overn blir bara bajsnödig och tyvärr känns de 73 minuterna ihopkrafsade av bortklippta scener tagna från lite varstans. Den, som vanligt, välbyggda och snygga scenografin ihop med några enskilda guldkorn (tandläkarscenen bland annat) räddar tyvärr inte den här filmen.
goeran
2019-11-23
Perfekt arrangerade scener i visuellt avseende i Roy Anderssons nya film Om det oändliga och en del episoder är rätt underhållande. Betyg 3.
Ghostface
2019-11-21
Samma visuellt tilltalande universum som i hans tidigare filmer, skillnaden här är att det saknas en relevant röd tråd mellan scenerna som här läggs på varandra utan att ha särskilt mycket med varandra att göra. Extra stort minus för berättarrösten som här ersätter mycket av den annars existerande tragokomiska dialogen. Ibland blixtrar det dock till men tyvärr alldeles för sällan.