3.2

Om ett hjärta

Marianne och Elisabeth, läkare vid en hjärtklinik, söker båda en utlyst tjänst som biträdande överläkare. När tjänsten går till Elisabeth återupptar Marianne sin sedan länge övergivna forskning - en genuskomparativ studie om hur kvinliga patienter behandlas på sjukhuset. En fiktiv historia om hur skillnaden mellan mäns och kvinnors symptom vid hjärtinfarkt kom att upptäckas.

Originaltitel Om ett hjärta
Regissör Erik Leijonborg
Manus Anders Weideman
Genre Drama, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Solveig Ternström, Paprika Steen, Loa Falkman, Johan H:son Kjellgren, Jakob Eklund, Ellen Nyman, Christian Wennberg, Donald Högberg, Ann-Sofie Rase, Meta Velander, Johan Rabaeus, Ann Petrén, Lena T Hansson, Gustaf Hammarsten

2013-06-08
Väldigt intressant historia. Dessvärre luktar stora delar av de privata relationerna typisk svensk såpa, och sådant slipper jag mer än gärna. Men huvudintrigen är kanon, och skådespelet hur habilt som helst (även om Paprika Steen inte känns helt bekväm med sin svenska). (8+/15)
Xenox
2012-07-07
Väldigt bra svensk dramaserie. Skådespeleriet är verkligen briljant. Serien har också ett bra budskap och lyckas blanda humor med allvar på ett fantastiskt sätt.
resegaranti
2009-08-12
Underbart att se en svensk helhetsuppgörelse med könsrollerna. Alla som är intresserade av genusfrågor känner förmodligen igen sig i reaktionerna när man går i klinch med omgivningen. Det är också en jägarns dramaserie, som hade varit ännu bättre om den spelats in i Danmark, men som håller verklig svensk toppklass.
jimmyringo
2009-03-28
Mycket intressant och bra mini-serie. Skådespeleriet går inte av för hackor det heller!
finkan
2008-04-05
Superbra serie....
toffel_petra
2008-03-01
Äntligen tar nån upp hierarkin inom vården. Klockrent. Så skönt med ett tydligt budskap. Och så sant.
sivmangan
2008-02-16
Ja, kanske plattade det till sig på slutet tyvärr
Lavinia
2008-02-15
Okej! Stundtals riktigt bra men den känns också tråkig långa bitar.
Clasen
2008-02-14
Kunde ha blivit något bra - en skådis som Solveig Tärnström brukar garantera kvalitet. Men det blir tyvärr rätt platt alltihop.

2008-02-14
Bra, Erik!