2.1

Om inte

I ”Om inte” så möter vi ett befriande alldagligt kompisgäng från Stockholm bestående utav vännerna Hanna, Jesper och Brian samt hans nya flickvän Karola. Filmen inleds med deras färd till en musikfestival i de småländska skogarna. Till en början ser allting ut att gå som planerat men efter fyllenatt full av ödesdigra händelser så blir ingenting sig likt. Alla bär på sin egen hemlighet samt drömmer om ett rikare liv medan de funderar kring vuxenlivet samlevnadsfrågor. De är alla i tjugofemårsåldern och gör sitt bästa för att hitta rätt i vardagen och deras respektive relationer men det är inte det lättaste, speciellt inte om man inte ens kan lita på vare sig varandra eller sina egna känslor.

Originaltitel Om inte
Regissör Ella Lemhagen
Manus Hans Renhäll, Ella Lemhagen
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Frida Hallgren, Johan Svangren, Olle Sarri, Danijela Stankovic, Tomas Bolme, Jonas Karlsson, Chatarina Larsson, Alexandra Rapaport, Leif Andrée, Kalle Westerdahl, Johannes Kuhnke, Peter Eggers

Dele
2016-01-12
Här finns ett väldigt vettigt fokus och ett gott hjärta, men "Om inte" är en ganska grundläggande historia som blir mer teori än realism. Särskilt tydligt blir detta i upplösningen när trådarna skall knytas ihop. Betygstvåan är dock stark.
Maduson
2012-02-03
Såg den på bio när det begav sig och minns att mitt 15-åriga sinne tyckte den var rätt bra. Efter att ha sett om den nu är jag glad att jag har utvecklas lite sen dess, för nej den är inte bra. Soundtracket håller dock fortfarande och ger en ungdomsminnen, varav 2:an.
nittonhundra87
2010-08-23
såg den här för väldigt längesen, måste ha vart när den kom ut -01 så minns kanske inte jätte mkt, bör kolla på den igen, men har för mig att den inte va jätte bra men vad vet man när man när man är 14:P men den får en 2:a, kanske ändrar mig sen!
cred2winona
2010-01-05
alltid lika bra insats av våra svenska skådespelare. det ända bra med denna film är marit bergmans låtar.
Herlow
2009-09-08
förstår inte varför folk verkar ha svårt att fatta storylinen, men å andra sidan bjuder inte filmen på några överdrivet starka skådespelarinsatser trots att handlingen ger upphov för dramatiska möten. flackig filmning och förutsägbart relationstrassel.
Bonebreaker
2008-07-30
Jag förväntade mig ändå en ganska vanlig svensk komedi. Riktigt så var det väl inte, men den hjälper föga för den var inte så bra för det.
queerish
2008-07-10
känns lite som den går på snabbspolning typ halva filmen, som att halva filmen är intro till det som komma skall. skådespeleriet är inte alltid på topp heller. men herregud, jonas karlsson är med i en liten biroll men nog tusan spöar han skiten ur dom andra skådisarna och verkligen gnistrar i sina framträdanden, snacka om perfekt underbar.
kexchokladet
2008-02-21
Geggig relationssörja...blir inte klok på den och den kan inte engagera mig nån längre stund.. Hallgren dock alltid sevärd.
JessieRos
2008-02-04
Den visar hur det kan gå till. gillar inte festivaler.
rockcat666
2007-11-03
det får blir en svag sällskapsålslös 3a.Relationer, vilken invecklad sörja och ändå vill man ha en!människan ...