2.4

Omen

En amerikansk tjänsteman adopterar en pojke för att skona sin fru från att få veta att deras son dödfötts. Under den lille Damiens uppväxt framkommer alltfler tecken på onormala omständigheter kring pojken. En präst kontaktar familjen och hävdar att Damien är djävulen inkarnerad, och blir skickad på porten. Damiens styvmor börjar dock bli alltmer orolig för den lille pojkens förmåga att påverka omgivningen

Originaltitel The Omen
Alternativ titel The Omen 666
Regissör John Moore (I)
Manus David Seltzer
Genre 2000-tal, Skräck, Thriller
Skådespelare Liev Schreiber, Julia Stiles, Mia Farrow, David Thewlis, Seamus Davey-Fitzpatrick, Pete Postlethwaite, Nikki Amuka-Bird, Michael Gambon

Skapad 2019-11-14 av kanzi
När originalfilmen hade förhandspremiär i USA 1976 skall enligt berättelser biografanställda i ett flertal biografer ha hängt upp hemmagjorda skyltar i foajén under filmens gång. När de uppsk...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av von_fantasy
Då har man sett filmen med det kanske mest hypade datumet av alla, 06/06/06 (vilket ger 666 om man tar bort nollorna). Hur som helst så måste jag säga att datumet måste ha hjälpt denna remake (d...   Läs mer »

Robkiller
2019-03-02
Remake som är nästan identisk med originalet. Vad var meningen med det här, tillför inget överhuvudtaget.
2017-10-23
fridenpaden
2017-10-11
Helt okej men ungen var inte det minsta läbbig. Jag tycker även att valet av Mia Farrow var uselt. Långt ifrån "en kul grej" som säkert filmskaparna hade i åtanke. Cameo okej men inte en sån jäkla stor roll.
LacombeLucien
2014-06-27
Originalet, se originalet istället.
rebelscum
2014-03-13
Jag säger som jag gjorde med The Omen II och III: dom finns fan inte.
LTT86
2013-12-28
För tråkiga karaktärer och för tråkiga icke skrämmande stunder. OCH VAD F-N ÄR DEN SKRÄMMANDE MUSIKEN!?

2013-09-01
Helt meningslös re-make. Har inte alls samma stämning som originalet.
TheHorrorfan
2013-05-23
Bättre än den gamla versionen, men den är inte bra. Väldigt tråkig och förutsägbar.
Solidus
2012-12-06
Jag är trött på dessa re-makes som kopierar originalet rakt av, utan att själva våga utveckla originalhistorien. John Moore är en klåpare, en imbecill, ett stort skämt inom filmindustrin. Han kan tamefan inte göra något gott oavsett hur bra material han har framför sig på sitt arbetsbord. Här lyckas han göra allt mycket sämre mot orginalfilmen. Skådespelet är, från vissa, mycket tveksamt, musiken är inte ens i närheten vara lika skrämmande som Jerry Goldsmiths filmmusik och skräckscenerna är mycket tråkiga. Jag kan erkänna att ”The Omen” är en snygg film, men det är originalet också. Dessutom har originalet känslan och obehaglig atmosfär, något som nyinspelning saknar. Far åt helvete John Moore och kom aldrig tillbaka igen! Usel re-make!
Murvel48
2012-12-05
Lexus verkar bra på produktplacering. Hur som helst är filmen klart bättre än originalet.