2.1

Ömheten

Markus lever för rostiga karosser och skrikande motorer. Men när han blir utkastad från fordonsprogrammet återstår bara arbete i gruvan, omgiven av det mörker som tog hans pappa. Samtidigt ska hans hemstad Kiruna flyttas. Industrisamhällets överlevnad är beroende av en generation ungdomar som växer upp medan marken bokstavligen skälver under deras fötter.

Originaltitel Ömheten
Alternativ titel Broken Hill Blues
Regissör Sofia Norlin
Manus Sofia Norlin
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Sebastian Hiort af Ornäs, Alfred Juntti, Lina Leandersson, Ella Nordin, Jenny Sandberg, Pär Andersson, Robin Edholm, Alexandra Dahlström, Sven Björklund, Kemal Görgü, Michael Odhag, Sonja Lindblom, Jesper Johansson, Camaron Silverek

mammene
2018-03-25
Om jag inte läst vad filmen handlade om hade jag nog fattat ännu mindre. Det verkade att man hade som uppgift att dölja så mycket som möjligt. Olika människor fladdrade förbi i olika skepnader och tider och det var inte lätt att hålla reda på, så mycket energi gick år att få ordning på dem. Inte för att dialoger är det viktigaste i en film, men här var det inte många ord som sades och huvudfiguren sprang mest omkring och såg arg ut, nej lite utförligare hade jag velat haft det, det som var sevärt var miljöerna i det vackra Kirunalandskapet.
Nalleman
2018-03-19
Bör ej ses sent på kvällen då det är ett riktigt sömnpiller
bananton
2018-01-22
Den har ett sätt att angripa historien som är otroligt inspirerande och bra. Hur de tätt på karaktärerna får fram nyanser och närhet med en väldig precision! Därför lyckas den dra sig upp till en 3:a - även om de olika livsödena kanske kunde bjudit på mer.
origC-J
2017-08-10
Nånstans här finns en fin, poetisk film som jag gillar. Problemet är att den inte riktigt kommer fram, man skymtar mer vad Sofia Norlin har tänkt sig. Filmen vågar inte riktigt vila i sina teman eller sina karaktärer, och balansen mellan dem blir också märklig, när vissa knappt lyfts fram alls. En lovande debut, ett intressant misslyckande.
Memmem
2017-07-28
Konstnärligt, fåordigt ungdomsdrama! Delvis konstnärligt debutdrama om tonåringar i gruvstaden Kiruna. Markus är en osäker, fåordig yngling i Kiruna som vill gå sin egen mållösa väg genom sitt intresse för bilar. På fordonsmekaniska linjen missar han engelsk- och matematiklektioner, så han blir relegerad och måste börja i järngruvan som tog hans far. Han har ett enda mål: att öppna bilverkstad. Han kör sin mullrande, lappade Chevrolet V8 planlöst runt staden. En flicka simmar och dansar balett med ett mål. Daniel driver planlöst omkring i naturen. I bakgrunden hörs ständigt mullret från gruvan och skakningarna från staden som måste flytta en halvmil. Rätt bra regidebut av Sofia Norlin och fotodebut av guldbaggebelönade Petrus Sjövik. Hans fina naturbilder på fjäll och hedar samt närbilder på djur och växter känns nästan konstnärliga. Dessutom finns bilder på olika delar av Kiruna, exempelvis fiske i mörkret mot en upplyst stad i fjärran. Följsam musik. Fåordigheten och de planlösa hoppen gör det dock svårt att följa med i filmen. Betyg: 3-
Bozze80
2017-07-24
Mycket vackert foto, tyvärr tämligen innehållslös och tråkig, även fast det finns mycket känslor hos de unga som är intressanta, och ibland gripande. Men som helhet faller den ganska platt.
johansjosten
2017-07-24
Kändes mer som ett konstprojekt än en film.
Asmorod
2017-07-13
Tröttheten.
Raimo_1985
2015-03-12
Menlöst, sjukt trist film om några ointressanta typer. Mycket makrobilder som väl ska föreställa konstnärliga, också det svenska vemodet. Det är så jobbigt och hemskt att bo i detta glesbygda, ensamma men så vackra land.... Nä den här var riktigt trist.
HerrArne
2015-01-04
Bildbegåvad debut som levererar.