3.3

Om själ och kropp

Mária har ett jobb på ett slakthus i Budapest som hon tar på största allvar. Hon följer reglerna noggrant och delar ut bestraffningar för varje extragram av fett. Hon börjar försiktigt känna sin chef Endre, som precis som henne är den tystare typen. När de inser att de har samma drömmar på nätterna bestämmer de sig för att försöka besanna dem.

Originaltitel Teströl és lélekröl
Alternativ titel On Body and Soul
Regissör Ildikó Enyedi
Manus Ildikó Enyedi
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Alexandra Borbély, Géza Morcsányi, Réka Tenki, Zoltán Schneider, Ervin Nagy, Itala Békés, Tamás Jordán, Éva Bata, Pál Mácsai, Zsuzsa Járó, Nóra Rainer-Micsinyei, Vivien Rujder, István Dankó, Júlia Nyakó

jack_jack_jack
2018-02-08
Sunkig och förlegad film.
mammene
2018-01-14
Onekligen en speciell film som ju mer jag funderar över den desto bättre blir den. Kanske man inte ska förstå allting utan bara se och begrunda, men funderingar kommer. Det skitiga som behöver det vackra,och vissa människor som ser det inte alla ser. Överhuvudtaget gillar jag människor som inte följer hopen och här då gestaltade av Alexandra Borbély och Géza Morcsányi i huvudrollerna där kroppen och själen inte alltid gick i takt, men de jobbade på det. När man kan få till kärlek, smärta och humor i samma anda har man lyckats.
StureStenhög
2017-12-03
Där har var sannerligen en underlig film, men det får ju förstås filmer gärna vara. Jag gillade verkligen Alexandra Borbélys karaktär och den udda kärlekshistorien, och jag fascinerades i största allmänhet av filmens små egenheter. Den där härliga känslan av att man inte riktigt vet vad man tittar på och vart det hela ska ta vägen är också någonting som man önskar att fler filmer kunde frammana. Den är dock längre än vad den behöver vara, ibland känns det onödigt utdraget och man slänger ut en del trådar som man sedan inte gör så mycket med. Betyget landar på en ganska stark trea
origC-J
2017-10-11
Fin, udda romantisk film i behagligt tempo. Påminner om en hel del andra liknande verk från mindre filmländer, men det är så välgjort att det blir ett högt betyg. Snäppet för lång, men vilka naturscener!
Galivan
2017-09-29
Kändes väldigt lovande och intressant inledningsvis och fotot är riktigt bra och välgjort. Men handlingen utvecklas inte så trovärdigt, tjejen i huvudrollen håller inte , man drar hennes speciella karaktär lite för långt. Den hade för övrigt två av de mest magstarka scener jag sett,väldigt explicita , men varken händelserna i sig eller framställningen var motiverat. En besvikelse i slutändan.
goeran
2017-09-25
Ildikó Enyedis Om själ och kropp (Teströl és lélekröl), som vann Guldbjörnen i Berlin 2017, är en vacker och originell film. Storyn lyfter dock inte på samma sätt som i hennes lysande film My 20th Century (från 1989) som jag såg för ett par månader sedan. De två huvudrollsinnehavarna, Alexandra Borbély och Géza Morcsányi, är båda mycket bra.
stgurgel
2017-09-16
Fantastiskt fint uppbyggd film och mycket vacker i ett härligt långsamt tempo bland knepiga människor som försöker förstå varandra
KimEkberg
2017-09-13
på tok för o-orginell för mitt tyckande. för slick och tradig i sina könsroller, och att samma scener händer i samma miljöer om och om igen. det jag verkligen uppskattade var när kameran åker in på en lampa. då blir jag gripen. sen är ju rådjuren jättebra, men för korta inslag för att man ska hinna börja titta på dem på rätt sätt. tycker om när det blir superfokus på deras rörelser, som en koreografi liksom. bra ljud.