3.8

Once Brothers

Drazen Petrovic och Vlade Divac var två vänner som växte upp med basketen som gemensamt band. Tillsammans lyfte de det jugoslaviska landslaget till ofattbara höjder. Senare gick de båda över till att spela i NBA, där de blev de två första utländska spelarna att nå stjärnstatus. När Jugoslavien sedan splittrades uppstod det även en splittring mellan de forna vännerna.

Originaltitel Once Brothers
Alternativ titel En gång var vi bröder
Regissör Michael Tolajian
Manus Michael Tolajian
Genre Dokumentär, 2010-tal

OffTheGround
2021-07-25
Lite för lång inledning, men sedan är det ju svårt att misslyckas med upplägget. Svag fyra.
Dutch
2013-08-01
Bra grejer. Divac och Petrovic, sicka legender. Synd att det gick som det gick.
foppa99
2013-07-28
Den har Allt.
Nemralis
2013-06-24
En annorlunda vinkling på hur kriget i Jugoslavien rev upp familjer och vänskapsband, skildrat genom landets internationella genomslag i basket vid 90-talets inträde. Resultatet blir en blandning av underdog-story och släktfejd. En hjärtskärande men värmande berättelse som på ytan verkar följa ett klassiskt mönster, men ger några omtumlande kast som inte lämnade mig oberörd.
Howler19
2013-02-27
En av de bästa dokumentärerna jag har sett. Jag gillar inte ens basket.
olleg
2012-12-28
Mycket bra dokumentär, inte bara om basketen utan om hur livet blev för dessa ex-jugoslaver och om hur de förhållde sig till varandra.
N_ForsmOO
2012-09-22