Once Upon a Time in America

Berättelsen om några gangsters i New York och deras liv från barndomen i början av 1900-talet fram till 1960-talet. I centrum står Noodles och Max och det komplexa band som binds dem emellan.

Originaltitel Once Upon a Time in America
Regissör Sergio Leone
Manus Leonardo Benvenuti, Piero De Bernardi, Enrico Medioli, Franco Arcalli, Franco Ferrini, Sergio Leone
Genre Drama, Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Robert De Niro, James Woods, Elizabeth McGovern, William Forsythe, James Hayden, Larry Rapp, Scott Tiler, Rusty Jacobs, Jennifer Connelly, Brian Bloom, Adrian Curran, Mike Monetti, Noah Moazezi, Julie Cohen, Amy Ryder, Tuesday Weld, Joe Pesci, Burt Young

Skapad 2019-12-14 av rockposer
Jag har alltid varit fascinerad av maffian och dess historia. På något sätt så dras jag till karaktärerna i maffiafilmer såsom Gudfadern, Goodfellas och Casino, trots att jag på alla sätt och ...   Läs mer »

Supernaut
2018-10-23
Ett mästerligt epos är väl egentligen enda sättet att beskriva den här. Kanske färgad av nostalgi men jag finner den fantastisk.
Pi-R
2018-10-12
(Original European Cut) Leones sista film, och åtminstone produktions- och skådespelarmässigt hans bästa. Och även om den har fler styrkor än så, så är det rätt långt från ett mästerverk. Liksom Leones westernrullar, så saknar även denna film rollfigurer att sympatisera med, men då de tidiga rullarna har scenografi och klippning som skapar känslan av saga och/eller genrepastisch, så leder denna films närmast socialrealistiska approach till att den blir rätt deprimerande, och vid vissa scener tippar det över till att bli rent smaklöst. Panflöjten som finns kvar från westernrullarna bidrar till en märklig anakronistisk känsla, och storheten i klippningen och kronologin blir för mig tydlig först vid en andra genomtitt. Samtidigt finns det onekligen mycket att gilla, inte minst i den tredjedel av filmen som utspelar sig under rollfigurernas barndom. Det ska också sägas att det är fullt möjligt att flera av svagheterna minimeras i ”director’s extended cut”-versionen
LeeKirby
2018-03-30
Ord kan inte beskriva filmen, se den!
Zok
2017-07-29
En stabil film, men för lång tycker jag. Den tappar tempo andra halvan.
Pava
2017-02-18
Första "halvlek" är pärla. Sen sjunker den med full kraft under den andra halvan, på alla plan. Synd på en sådan god start!
Starkbröl
2017-01-12
Ett försök att göra episk film av -- judisk gangstermaffia! Håller helt med Manko: filmen gullar med de fruktansvärda människorna men i det stora hela visas det upp hur coola liv de lever. Offret möter sin våldtäktsman efter många år och bara "hej, oj, där är du ja" (det är för övrigt, för att rätta en tidigare kommentar, "bara" en våldtäkt i filmen). I övrigt är det helt enkelt inte så intressant tycker jag. De karaktärer man skulle kunna intressera sig för eller som skulle kunnat göras intressanta, framför allt de kvinnliga vars motivationer framstår som totalt obegripliga, får aldrig utvecklas. Nästan fyra timmar och efteråt undrar man vad man har använt tiden till. Den enda rimliga storyn jag hittar är den om "en man som försöker vara i alla fall halvhederlig i en våldsam värld och vad det leder till för honom och för de som styrt honom" men det räcker verkligen inte. Det funkar heller inte riktigt med flashback-kronologin: det är tex först vid en omtitt man begriper varför det var en telefon inklippt i början av filmen. Nej det här var en besvikelse för mig, för övrigt av liknande skäl som "Once upon a time in the west".
Canus
2017-01-10
Modig, välgjord men ganska meningslös. Har inte åldrats med bibehållen coolhet och kraft.
RustyFilm
2016-12-07
Jag tycker om det sätt Sergio Leones skapar film här med avancerad och långsam metodik. Det blir klart njutbart och intressant att i det makliga tempot följa med i uppväxt och utveckling av grabbarna i ett av New Yorks gangstergäng. Filmen är bra men inte fulländad, tycker det brister i detaljer lite här och där. Långt är det, nästan 4 timmar.
Manko
2016-08-01
Fascinerande, men av helt fel anledningar. Det var en ganska bisarr upplevelse att se den här filmen. De hänsynslösa gangstrarna och deras fasansfulla brott är romantiskt omfamnade av melodramatisk musik och deras ömma känslor poängterade med scener av saknad och sorg i långt perspektiv så vi verkligen ska få chans att förstå och känna med dem. Problemet är att det handlar om verkligen otäcka människor, vilket gör det minst sagt obekvämt. Men för att att vara tydlig, effekten blir inte så mycket att karaktärerna eller berättelsen blir svår att svälja, utan att just själva filmen i sig som framstår bra nära psykopatisk.
jinjaben
2016-07-08
Vad har Leone för kvinnosyn egentligen? Kvinnoporträtten drar ner betyget på en annars välgjord film.