3.5

Once Upon a Time in China

Filmen som gjorde Jet Li till en storstjärna i Hongkong - ett historiskt actiondrama där Li spelar Wong Fei-hung, en legendarisk läkare och kung fu-mästare från 1800-talets Kanton. Han kämpar mot gangsterväldet i Kanton och mot onda västerländska slavhandlare.

Originaltitel Wong Fei-Hung
Regissör Tsui Hark
Manus Tang Pik-yin, Tsui Hark, Yun Kai-Chi
Genre Drama, Action, Äventyr, 90-tal, Biografi
Skådespelare Jet Li, Wu Ma, Rosamund Kwan, Lau Shun, Jacky Cheung, Simon Yam, Yuen Biao, Kent Cheng, Yen Shi-kwan

Skapad 2019-11-09 av niebaotan
Detta är den första delen i en av 90 talets absolut bästa filmserie, denna är i mitt tycke också den bästa när det gäller skådespeleri, fighkoreografi och spänning. Jet Li ses som den kinesi...   Läs mer »

2019-11-21
Hängde dåligt med i intrigen, men fighting-scenerna var ju balla. Jet Li är tuff. Balanserar på godkäntstrecket, men det blir en trea till slut ändå.
BrutusBeefcake
2015-01-26
En grymt imponerande Jet Li briljerar i denna HK-action. Många fina fajter men den innehåller också ett ovanligt fint foto för genren vilket ger en del scener en extra dimension. I övrigt får man allt man vill ha innefattandes lättsam humor, elaka västerlänningar, sköna sparkar och härligt ikoniska ljudeffekter. Däremot kunde längden på filmen kortats ned en hel del. (9/15)
GinNTonic
2015-01-04
Lite väl rörig och lång, men några riktigt fina fajter trots lite väl mycket lekande med stegar. Rekommenderas endast till de inbitna.
Hypostas
2014-08-27
Andra gången jag försöker ta mig igenom det här skräpet. Waste of time.
idd
2014-06-29
Lite väl mkt trams, men klart sevärd!
#54
2014-01-24
Jet Lis akrobatik imponerar, men i övrigt är det här enbart fånigt.
2013-10-27
Efter en evighet av snyggt förpackad skitbuskis och tjatiga fajter är det svårt att uppskatta de faktiska höjdpunkterna. (4+/15)
aztralz
2012-03-04
Sjukt snygga fightscener i emot slutet. Bättre story än många kinesiska filmer.

2011-09-23
Old School martial art var ordet. Själva berättelsen i sig är intressant och Jet Li är bara ett extra plus.
FilmGuden
2010-01-20
Intrigen kan man slänga bort nånstans, men riktigt våldsamt kul action.