3.6

Once Upon a Time in Hollywood

Los Angeles 1969 - nöjesbranschen håller på att förvandlas för gott. Tv-stjärnan Rick Dalton och hans stuntman Cliff Booth försöker göra comeback i ett Hollywood de inte längre känner igen.

Originaltitel Once Upon a Time... in Hollywood
Regissör Quentin Tarantino
Manus Quentin Tarantino
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Margot Robbie, Emile Hirsch, Margaret Qualley, Timothy Olyphant, Julia Butters, Austin Butler, Dakota Fanning, Bruce Dern, Mike Moh, Luke Perry, Damian Lewis, Al Pacino, Nicholas Hammond, Samantha Robinson, Rafal Zawierucha, Lorenza Izzo, Costa Ronin, Damon Herriman, Lena Dunham, Madisen Beaty, Mikey Madison, James Landry Hébert, Maya Hawke, Victoria Pedretti, Sydney Sweeney, Harley Quinn Smith, Dallas Jay Hunter, Kansas Bowling, Parker Love Bowling, Cassidy Hice, Ruby Rose Skotchdopole, Danielle Harris, Josephine Valentina Clark, Scoot McNairy, Clifton Collins Jr, Kurt Russell, Zoë Bell, Michael Madsen, Rebecca Gayheart, Dreama Walker, Spencer Garrett

Hardcore87
2020-05-06
Det är ingen dålig film, men jag har högre krav på tarantino än så här. Två timmar lång inledning som kändes VÄLDIGT lång periodvis, mot sista 40 minuterna som faktiskt räddade hela filmen. Sen får man ta historierna i hans filmer som dom är, vill man se en dokumentär eller något som är historiskt korrekt. Ta aldrig en tarantino film. Dom är gjorda helt efter en egen historia. Skåderspelarna är som vanligt utmärkta som dom alltid är i hans filmer.
Smekk
2020-04-30
Inget vidare, spretig och tunn. Skådespelet räddar den till en tvåa
päronanton
2020-04-18
Ett sant mästerverk! Tarantino har en väldigt förmåga med riktigt bra dialoger! Bra skådespel!
2020-04-18
Välspelat och enormt välgjort, men onödigt utdragen. Den har definitivt sina stunder, men även alldeles för många och för långa transportsträckor. Med facit i hand en rätt så udda film. (8+/15)
ThePatient
2020-03-26
The Brad Pitt show. Fyra bara för hans roll.
swampblues
2020-03-24
Suverän film. Brad Pitt är bättre än någonsin, och filmen är full av flirtande med andra filmer, och som vanligt har Tarantino tvistat historien något.
mammene
2020-03-11
Får bli en trea av den svagare sorten. Länge tyckte jag att det var spretigt och osammanhängande och funderade vad tanken med detta var. Att vara filmnörd förstod jag var en fördel och kunnig i filmens värld. Sedan tog det sig mer och mer och det stod Brad Pitt mycket för, han hade en skön stil som man kanske inte är så van att se honom, men diCaprio gick inte av för hackor han heller, så till slut föll det mer på plats.
Xeno
2020-03-10
Fräna bilar och Tarrantino har lyckats snärja skådespelareliten. Men filmen som så ger mig inget. Blir att damma av Pulp Fiction igen. Den slår högst fortfarande.
StureStenhög
2020-03-10
En av Tarantinos svagaste, men då har han ju också en hög lägstanivå. Det känns dessutom som en film som han aldrig hade fått göra om han inte hade varit just Tarantino. Det finns fördelar och nackdelar med det. Det blir en väldigt personlig film där han får stor frihet att gå loss på sin kärlek till det Hollywood han växte upp med, men det blir också lite väl spretigt, och även lite oinspirerat, vilket nog säger mer om var han befinner sig i sin karriär just nu. Tidsperioden är i vilket fall som helst fantastiskt snyggt återgiven, och som vanligt har han samlat ihop ett imponerande gäng skådespelare. Brad Pitt är ovanligt bra, och filmen är i allmänhet som bäst när den fokuserar på honom. I övrigt är det ojämnt. Jag uppskattar ju allt filmnörderi, men det pendlar mellan att vara roligt och träffsäkert i ena stunden, för att sedan kännas ansträngt i nästa. Antagligen hade det här blivit bättre om han hade gjort den för tjugo år sedan, men Tarantino är fortfarande en unik personlighet som producerar säregen underhållning
Baad3r
2020-03-06
Kändes inte riktigt historiskt korrekt.