3.6

Once Upon a Time in Hollywood

Los Angeles 1969 - nöjesbranschen håller på att förvandlas för gott. Tv-stjärnan Rick Dalton och hans stuntman Cliff Booth försöker göra comeback i ett Hollywood de inte längre känner igen.

Originaltitel Once Upon a Time... in Hollywood
Regissör Quentin Tarantino
Manus Quentin Tarantino
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Margot Robbie, Emile Hirsch, Margaret Qualley, Timothy Olyphant, Julia Butters, Austin Butler, Dakota Fanning, Bruce Dern, Mike Moh, Luke Perry, Damian Lewis, Al Pacino, Nicholas Hammond, Samantha Robinson, Rafal Zawierucha, Lorenza Izzo, Costa Ronin, Damon Herriman, Lena Dunham, Madisen Beaty, Mikey Madison, James Landry Hébert, Maya Hawke, Victoria Pedretti, Sydney Sweeney, Harley Quinn Smith, Dallas Jay Hunter, Kansas Bowling, Parker Love Bowling, Cassidy Hice, Ruby Rose Skotchdopole, Danielle Harris, Josephine Valentina Clark, Scoot McNairy, Clifton Collins Jr, Kurt Russell, Zoë Bell, Michael Madsen, Rebecca Gayheart, Dreama Walker, Spencer Garrett

ilgoga
2020-07-06
Lite småtrevlig film som verkligen lyckades avsluta bra. Kändes i vissa partier mer Scorsese än Tarantino.
Arensberg
2020-07-03
fin, men kanske lite seg asså? kunde ju ha "hänt" mer? och nya klipparen är väl sådär, saknar hon gamla som dog i nån vandringsolycka...
2020-06-29
Tänk vad fattigt mitt liv hade varit utan Tarantino. Allt sedan jag som 15-åring såg Pulp Fiction så har Tarantino satt lite extra guldkant på mitt liv. Här lyckas han med det fantastiska att få filmen att bara bli bättre och bättre ju längre speltiden rullar på. Sista 20 min är fullständig extas för en Tarantino-fan. Synd bara att verklighetens vidriga händelser inte utspelade sig samma sätt som här i filmen. Brad Pitt är suverän och Dicaprio är Hollywoods bästa skådis. 4+
RockSnack
2020-06-12
En ojämn film som ballar ur på slutet, antingen på ett bra eller dåligt sätt. Skådespelarna och de fina miljöerna (tidsperioden) är filmens starka sidor. Den snyggaste filmen som Quentin har gjort. 7 av 10.
labi
2020-06-07
Råkade befinna mig i L.A. när filmen hade amerikansk premiär och mottagandet där var blandat. Kanske angelenos är särskilt känsliga för hur deras hemstad framställs? Hade därför låga förväntningar, men blev positivt överraskning. Filmen är bitvis lysande, inte minst insatserna från DiCaprio och Pitt glimrar! Sedan fattade jag inte riktigt slutet om man är påläst om de verkliga händelser som filmen bygger upp mot. Är man inte så påläst är slutscenerna endast fantastiska. Trean är stark.
hsimpson
2020-06-06
Tarantinos näst bästa hittills, och den andra som lyckats få ett godkänt betyg. Men mycket mer än godkänt är det inte. Fortfarande ljusår bakom Inglourious Basterds, som är det enda undantaget i ärkeklåparens filmografi.
Hardcore87
2020-05-06
Det är ingen dålig film, men jag har högre krav på tarantino än så här. Två timmar lång inledning som kändes VÄLDIGT lång periodvis, mot sista 40 minuterna som faktiskt räddade hela filmen. Sen får man ta historierna i hans filmer som dom är, vill man se en dokumentär eller något som är historiskt korrekt. Ta aldrig en tarantino film. Dom är gjorda helt efter en egen historia. Skåderspelarna är som vanligt utmärkta som dom alltid är i hans filmer.
Smekk
2020-04-30
Inget vidare, spretig och tunn. Skådespelet räddar den till en tvåa
päronanton
2020-04-18
Ett sant mästerverk! Tarantino har en väldigt förmåga med riktigt bra dialoger! Bra skådespel!
2020-04-18
Välspelat och enormt välgjort, men onödigt utdragen. Den har definitivt sina stunder, men även alldeles för många och för långa transportsträckor. Med facit i hand en rätt så udda film. (8+/15)