3.6

Once Upon a Time in Hollywood

Los Angeles år 1969. En avdankad TV-stjärna och hans stuntman försöker göra comeback i ett Hollywood de inte längre känner igen.

Originaltitel Once Upon a Time ... in Hollywood
Regissör Quentin Tarantino
Manus Quentin Tarantino
Genre Komedi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Margot Robbie, Emile Hirsch, Margaret Qualley, Austin Butler, Al Pacino, Lorenza Izzo, Nicholas Hammond, Timothy Olyphant, Julia Butters, Luke Perry, Kurt Russell, Bruce Dern, Dakota Fanning, Mike Moh, Rafal Zawierucha

HansMoleman
2019-11-09
Tarantino levererar (nästan) alltid högklassiska filmer. Denna fick mig att nästan tvivla en bit in i filmen vad den gick ut på, men
Ve72
2019-11-02
Usch vilken besvikelse! Synd att slösa med så bra skådespelare på ett sådant torftigt manus. Jag som gillar Tarantino filmer har blivit så besviken på de två senaste så han har enligt mig sjunkit rejält.
TimBuckley
2019-10-16
Svagaste Tarantinofilmen sedan Death Proof. Bortsett från slutet så har den inga riktiga toppar och dialogen är långt ifrån lika bra som i Hateful eight, Django eller Inglorious Basterds. Scenen med Brad Pitt på ranchen och med Bruce Lee är den normala nivån för Tarantino. Men i denna film nås den bara undantagsvis. Bra film dock. En medioker Tarantino film är fortfarande mer sevärd än de flesta andra regissörers. 3a.
best_jeppe
2019-10-09
Den här filmen fungerade inte alls för mig tyvärr. Även om jag inte direkt var uttråkad så blev jag inte heller medryckt utan satt bara och tittade. Jag har hyfsat stor koll på Manson-morden så det var inga problem att hänga med i. Personligen så tycker jag nog att den här filmen är näst sämst av Tarantinos filmer (där Jackie Brown är den sämsta). Med det sagt så har ju Tarantino en väldigt hög lägstanivå. Stabil 3a.
Ful_fisk
2019-10-03
Först och främst är det ju en unik filmupplevelse med snyggare bildspråk och proffsigare känsla för tempo, soundtrack och ljudbild än de flesta kan drömma om. Däremot är manuset väldigt annorlunda, och uppfriskande nog också annorlunda från Tarantinos tidigare verk. Jag var väldigt skeptisk till hur han skulle hantera detta ämne, men tycker att han lyckades riktigt bra. Först uppbyggnaden, som var ganska lekfull och nästan kändes improviserad, och sedan slutet, där själva poängen kom fram. Slutet är lite ballt, men samtidigt är det också lite grann ett slut han gjort i en tidigare film (ni som sett förstår vilken, hoppas jag), vilket jag tycker tar lite grann udden av kraften i det. Men det funkar, och filmen är njutbar hela vägen. Dock undrar jag ifall det verkligen är bra för Tarantino att ha komplett kontroll över både manus och slutklippning, någon hade gärna fått tvinga honom att trimma lite på längden ibland.
widez
2019-10-02
Visste ingenting om denna film när jag först tittade på den, vilket gjorde att jag inte fattade någonting av vad som hände i filmen. Många scener kändes bara konstiga och onödiga överlag. Filmen hade behövt någon slags intro där det förklarades lite kort om att filmen anspelar på en specifik historisk händelse. Tror inte att det går att anta att en tittare känner till denna ganska obskyra historiska händelse!
deswhip
2019-09-27
Mycket välgjord film och extra bra castad och välspelade karaktärer, DiCaprio briljerar verkligen. Men storyn, även om den är speciell, är inte något speciellt bra. Det finns heller ingen sensmoral eller riktig poäng med filmen. Så den kan bara få en trea.
Commandante
2019-09-23
En helt igenom fantastisk film, som tvärtemot Tarantinos vanliga stil lyckas hålla sig fokuserad genom hela berättelsen. I övrigt har jag fastnat för den klockrena detaljen att Tarantino presenterar DiCaprio och Pitts karaktärer och deras inbördes relation genom att låta dem bära boots och mockasiner. Jag tolkar det som en flört till Lone Ranger och Tonto.
karlmats
2019-09-21
En film som känns ganska ofokuserad och lite Tarantinonostalgisk som bara han kan vara. Men känner man QT rätt är det inte alls ofokuserat utan snarare extremt välgenomtänkt. DiCaprio och Pitt kompletterar varandra väldigt bra och så här i efterhand börjar jag mer och mer tycka om att det blir som en tidsspegel in i en svunnen tid. Dialogen är kompetent men inte lika vass som QT brukar skriva, längden är för lång, men inte så att det stör egentligen vilket är en liten bedrift i sig. Jag gillar backdropen med Charles Manson-historien utan att den på nåt sätt får ta över, det här är en buddy-film fast med en Pitbull istället för en Golden Retriever. Allt lullande till trots är det svårt att inte bli exalterad över avslutningen. Jag velar lite men va fan, det är ju ändå en Tarantino så jag avrundar uppåt till en 3a, men jag hade nog hoppats på mer.
staynow
2019-09-20
Stark 3:a. Filmen är snygg, välspelad, har grym musik och en hel del välkända Tarantino-ingredienser. Dock saknar jag en riktig story. Vad handlar eg filmen om?