3.6

Once Upon a Time in Hollywood

Los Angeles år 1969. En avdankad TV-stjärna och hans stuntman försöker göra comeback i ett Hollywood de inte längre känner igen.

Originaltitel Once Upon a Time ... in Hollywood
Regissör Quentin Tarantino
Manus Quentin Tarantino
Genre Komedi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Margot Robbie, Emile Hirsch, Margaret Qualley, Austin Butler, Al Pacino, Lorenza Izzo, Nicholas Hammond, Timothy Olyphant, Julia Butters, Luke Perry, Kurt Russell, Bruce Dern, Dakota Fanning, Mike Moh, Rafal Zawierucha

tandersten
2020-01-30
Tarantions sämsta. Fattar verkligen inte alls den här filmen, jag förstår att den vill vara utan handling på det sätt som den är men det räcker liksom inte att Pitt ser kul och tuff ut hela filmen. En riktig mellanmjölksfilm. Tarantinformeln fungerar inte här.
Jannebanan
2020-01-29
Skön retrokänsla, mycket snyggt filmad och som alltid med Tarantino så är dialogen riktigt vass. Pitt och DiCaprio är makalösa i sina karaktärer. Ska jag säga något negativt om filmen, så är det att jag upplever den som något händelsefattig trots sin längd.
HerrNenne
2020-01-11
Seriöst, när eftertexterna kom, så trodde jag att jag hade minst en timme kvar att se fram emot. Så här fort har aldrig 2,5 timme gått för mig. Fantastiska insatser av Brad Pitt och Leo gör att man sitter trollbunden, som klistrad. Går inte att säga vem av dom som gör det bäst ens. Tänker man igenom det upptäcker man att den nog är rätt tom och den går långa omvägar för att komma dit den till slut ska, men med så bra skådisinsatser så märker man det inte. Riktigt bra soundtrack. Det största negativa är att nu kommer folk tro att jag upptäckte Vanilla Fudges suveräna Keep me hangin' on här..
2020-01-06
Bra och välgjord film med bra skådisar. Snyggt filmad och många coola scener. En av Tarantinos bättre. Inte hans allra bästa, men en av hans bättre.
Golazo
2020-01-06
Riktigt dålig. Skräp.
Molestaire
2020-01-01
Såg lyckligtvis den här tillsammans med mina föräldrar som växte upp på 60-talet. Hade sannolikt satt ett lägre betyg annars, då halva storyn hade flugit över huvudet på mig. Fantastisk dialog, och skulle man mot förmodan tröttna på den kan man ju alltid njuta av den löjligt välputsade och tidsenliga scenografin.
dudson
2019-12-29
Sanslöst vilken mastodont film herr Quentin snickrat ihop! Sen xtremt lång. kanske lite väl... Men gillar konceptet med old/school Hollywood, hur det var då med mera frihet, samt nada pk-korrekthet. Leo samt Brad gör en fin insats här! Båda är trovärdiga i sina resp" roller. Visst uppskattade inte Western genre temat. Tyckte just det var blekt, men resten håller ens intresse uppe" Asa nice med dom härliga vålds-scenerna i Leos hus, där han friterar en hippie med eldkastare heehee mums! Ja Mr Tarantino kan verkligen sin film-historia. 3+
Spook
2019-12-29
Brad Pitt tycker jag spelade riktigt bra i denna film. Länge sedan han levererade. Tror det var Seven sist.
Dream
2019-12-28
Rätt tråkig till dem sista 45 minuterna och där tar det fart på ett någorlunda Tarantino viss, men ändå långt ifrån vad det brukar vara. Det bästa är att Tarantino totalt ändrar slutet från verklighetens "Charles Manson historia" till ett mer perfekt slut som skriver om historien på ett gulligt vis, men sen samtidigt någonstans så känns denna typen av omskrivning för att passa in i dagens värld lite barnslig. Så både bra samt mindre bra beroende på hur man ser det. betyg 3.
Andreas_
2019-12-26
Definitivt inget för alla, inte ens vissa Tarantino fans, detta är väldigt speciell film även för att vara från Mr speciell himself Tarantino, börjar långsamt och utdraget med mycket dialog, som vanligt med Tarantino men tack vare suveräna skådisar, även i små biroller så blir det ändå magiskt på något sätt och man sitter som klistrad i bion, Brad Pitt och Leo Di Caprio gör sina livs roller, hela tiden är det härligt svart humor i mångt och mycket och tidstypisk kuliss för 60 talet är underbart snyggt, allt från bilar till kläder och det känns nästan som att man verkligen är där på 60 talet, sen någonstans i mitten så tätnar storyn och vi får se lite av den beryktade Charles Manson som härjade i Kalifornien under denna tid och sedan mot slutet så blir det fullt kaos, ala Tarantino style som vanligt vilket höjer filmen två snäpp, Faktiskt en väldigt bra film enligt mig även om många säger att detta är Tarantinos sämsta så slår den många av hans andra filmer, denna har en härlig ådra och själ filmen igenom och blir aldrig långtråkig utan underhåller varenda minut, jag får erkänna att jag är ett fan av Tarantino och hans karaktärer och dialoger men trots det så har det funnits filmer som jag varit mer besviken på men detta är absolut inte en av dom, betyget blir en mycket stark 4:a som ändå är och nosar på 5:an men inte riktigt full pott denna gång men skulle nästan kunna se den igen bara för dom fantastiska skådespelarinsatserna, rekommenderas.