3.5

Once

När en irländsk gatumusiker en dag möter en blomsterflicka på Dublins gator uppstår ljuv musik - bokstavligen. Musik är nämligen bådas stora passion och de bestämmer sig för att försöka spela in en skiva, någonting som de båda tidigare bara har drömt om. Samtidigt spirar deras känslor för varandra men utan att någon vågar ta det första steget.

Originaltitel Once
Regissör John Carney
Manus John Carney
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Glen Hansard, Markéta Irglová

Skapad 2019-12-14 av kadaver
Längs med Dublins gator står en man (Glen Hansard) och spelar gitarr för att få utlopp för sina känslor. Under en utav sina intensivare musikaliska stunder möter han en flicka (Markéta Irglov...   Läs mer »

karlmats
2017-10-25
Den påminner lite om Rocky IV i det att det i princip är ett långt musikvideomontage vi får se. Dialogen är sparsam men känns ändå naturlig på nåt sätt. Jag gillar ju generellt filmer med lite udda kärlekspar men även om musiken är helt ok och det inte är några större fel på karaktärerna slår det aldrig riktigt några gnistor om det här. Gullig, men jag blir inte lika övertygad som alla andra verkar bli. Räcker inte upp till en 3a även om den hade sina förtjänster.
2017-10-18
federico033
2016-06-28
I verkliga livet så har jag lite svårt för gitarrkillar, men faller pladask för denna bitterljuva historia. Huvudpersonerna har en väldigt charmigt personkemi som det är svårt att värja sig emot och musiken är ljuvlig
staynow
2015-08-22
Fantastisk musik. Söt historia. Men varför fick de aldrig tummen ur?!
oliver_twistor
2014-10-30
Underbar film med underbar musik.
hestret
2014-10-29
En av få filmer som klarar av att ha 1/3 av filmen där de spelar musik över gladsliskiga och dåligt klippta montage och man ändå gillar det skarpt. Det är en bedrift att man ens vill titta på det här långa soundtracket till bilder. Låtarna är sköna, men kanske lite enformiga (dock är de så pass bra performers så det lyfter hela den biten ändå). Den minimala handlingen är bra och väl avvägd och slutet är bra. Karaktärerna är kanske i sig lite mjäkiga, men huvudrollsinnehavarna har så bra kemi och är så charmiga så att det funkar riktigt bra ändå. Pappan är skön och deras far-son-moment i slutet var lika bra som cheesy. Jag gillar det, trots klara brister, allt ganska mycket och den klarar fyran precis. 75/100
erasercut
2014-09-07
Lite för mycket musikvideo för att riktigt engagera. Men här och där så lyser en trevlig handling igenom.
bytat
2014-07-11
att ha varit där och gått på gatorna och i musikaffärerna autohöjer ju känslan och betyget =)
idaho1981
2014-06-24
Lågmäld och fin historia som berör i all sin enkelhet. Dialogen är perfekt och inte överarbetat, utan känns helt naturlig. Att musiken dessutom är fantastisk skadar ju inte!
RunRiot
2014-04-12
Fin historia och mysig musik, men den engagerar inte. Jag tröttnade tyvärr rätt fort på den.