2.7

Ondskans hus

Instängd i ett fästningliknande hus ägt av ett mystiskt par befinner sig en fattig ung pojke plötsligt i en mardröm. Pojken kommer snabbt underfund med sanningen om husets mordiska invånare och börjar en kamp mot sadistisk säkerhetsutrustning, blir vän med en svårfångad och misshandlad flicka, och får slutligen reda på varelsernas hemlighet som finns djupt begraven i huset.

Originaltitel The People Under The Stairs
Regissör Wes Craven
Manus Wes Craven
Genre Skräck, 90-tal
Skådespelare Everett McGill, Ving Rhames, Bill Cobbs, Wendy Robie, A J Langer, Sean Whalen, Jeremy Roberts, Kelly Jo Minter, Brandon Quintin Adams

Martin76
2020-08-16
Löjlig, dock ganska underhållande.
Samtalsmanicken
2020-03-27
Jag vet inte hur populär den här genren var under den sin tid, men det är en av de mer ovanliga som sticker ut även i modern tid tillsammans med Cronenbergs "The Brood" i spetsen. Finns det några moderna filmer som ens ligger nära dessa två filmer i kreativitet idag? Jag avundas skräck från slutet av 70- till början av 90-talet och Ondskans Hus är en av de ädelstenar som man vill ha sett några gånger till innan man lägger sig inför graven.
Dele
2019-05-10
Nja, inte min kopp te. Hyfsat hantverk men för mig ointressant och alltför sökt och ologisk.
martineden
2019-01-08
[rek. 2] Filmen själv tycks kämpa med sin egen identitet; är det skräck eller komedi? Ska jag vara rolig eller skrämmande? McGill och Robie som antagonisterna är dock väldigt bra och lyckas vara både roliga och obehagliga. Jag tycker att man lyckas fint med bikaraktärerna och huset blir en karaktär i sig. Även om det inte är något mästerverk så lyckas filmen vara traditionell och innovativ på samma gång. Myspys som bitvis är väldigt obehaglig! Bra! 3
Solidus
2019-01-07
ONDSKANS HUS är en underhållande skräck/komedi som tyvärr spretar. Det är svårt att känna vilken som är filmens målgrupp. Ibland känns det som familjeskräck och sedan svänger till att bli enbart skräck och därefter svänger filmen ytterligare och blir mer komik. Lägg till två antagonister, härligt överdrivna, som ger filmen en serietidningskänsla. Det är en mix av det ena och det andra, men även om det är spretigt så är ONDSKANS HUS underhållande och jag gillar att huset växer allt mer ju längre in i filmen vi kommer. Dessutom är skådespelarna är bra och trovärdiga i sina roller. En av Wes Cravens bättre filmer i sin karriär, vid sidan av TERROR PÅ ELM STREET och SCREAM.
2018-08-23
Underhållande....
Murvel48
2018-05-28
Nej, det här blev alldeles för tradigt i längden. Hade dom inget manus att gå efter?
Andreas_
2017-10-30
En av Wes Cravens kanske ändå mer minnesvärda filmer trots att det inte är någon jättehöjdare, det är en rätt skön satir över det hela men blir aldrig läskigt, däremot väldigt skojigt fascinerande, lite som "ensam hemma" med skräckinslag typ. När jag däremot såg denna första gången då jag var ung, tror jag var runt 14, så tyckte jag att det var betydligt mer spännande och obehagligare än jag tycker som vuxen idag, nu skrattade man mest åt det hela och tycker det är tramsigt, men den var bra på sin tid. Två skådisar från serien Twin Peaks i huvudrollerna kan man säga och eftersom jag hade sett Twin Peaks några år innan så kände man väl igenom dom och faktiskt så gör dom två bra roller här med tanke på den satir detta ska vara. Den stora huvudrollen är dock av en liten unge Brandon Quintin Adams som gör det väldigt bra för att vara så ung, enda som kanske är lite orealistiskt är han är så pass tuff i alltihop, tror knappast att en unge i hans ålder hade varit så tuff som han är, men i det stora hela så är det en film som idag duger i brist på annat, när den kom 91 och man var mycket yngre så var den betydligt bättre, men nu landar betyget på en svag 2:a
LacombeLucien
2014-06-20
För tramsig för min smak.
Ondskapt
2014-05-17
Fascinerande skräckis från Craven som trots sina skavanker är både sevärd och minnesvärd.