2.6

Ondskans terror

Roy och Bo står äntligen med sina avgångsbetyg från High School. De beslutar sig för att fira den stora dagen med en vild weekend i L.A. under mottot "allt ska provas!" Men festen förvandlas till våld, skottlossning och mord. Och snart är de två vännerna på flykt med polisen i hälarna...

Originaltitel The Boys Next Door
Regissör Penelope Spheeris
Manus Glen Morgan, James Wong
Genre Kriminalare, Thriller, Drama, 80-tal
Skådespelare Christopher McDonald, Charlie Sheen, Maxwell Caulfield, Patti D'Arbanville, Hank Garrett, Moon Unit Zappa, Grant Heslov, Paul C Dancer, Kenneth Cortland, Dawn Schneider

2015-08-26
Riktigt bra faktiskt, fast av olika skäl. Dramat om de två störda karaktärerna, och då främst Roy, är obehagligt. Men detta mördarstråk är även fylld av en bizarr humor. Kanske beror det på tidsandan med hysteriska kläder och allt annat som hörde 80-talet till. Mixen känns konstig stundtals, men den funkar av någon underlig anledning. Man kan skratta gott åt många scener för att lika fort fasa över nästa scen.
2015-01-02
När det kommer till filmens intensiva stunder där konflikterna är som starkast, när karaktären Roy visar sin allra mörkaste sida som utmynnar i mord och tragedi så är filmens en riktigt bra och stark upplevelse. Det finns en råhet, kyla och äkthet i våldet som skapar en riktigt otäck känsla till den grad att det verkligen stör mig som tittare. Tyvärr blandas dessa fina prestationer av skådespelare och regissör av filmens i övriga rätt bleka uppvisning. Detta kunde ha blivit en fantastisk film.
Cineasten
2013-11-03
Obehagligt våldsamt och realistiskt drama om två ganska misslyckade outsiders vars frustration över den tråkiga vardagen resulterar i en meningslös våldsorgie. Sevärt och hyfsat välspelat och definitivt inte någon "våldsam underhållning". Det går ju åt helsike för grabbarna och våldet glamouriseras inte. Undrar om nån svensk filmskapare skulle våga sig på att skapa något sånt här?

2010-10-24
Blek film som saknar betydande djup. 2-
Fermis
2010-09-04
Hela filmen känns ogenomtänkt. Handlingen är precis hur regissören har jobbat, hittat på allteftersom
FilmGuden
2010-08-18
Ett förslag på hur omständigheter kan driva människor till vanvett. Men blir bara våldsam underhållning och svart ofrivillig humor. Utan substans. Charlie Sheen känns jordnära, trotts sitt galna skådespel.
jimmyringo
2010-07-30
Ganska dålig och onödigt våldsam film. Mediokert skådespeleri. Svag tvåa!
Vitus
2010-07-27
tyckte verkligen om den här! sheen och estevez var verkligen inte att leka med i sina yngre dagar då de tog coola och annorlunda filmroller.
Syd
2010-07-27
Fantastiskt skådespeleri med djupa och välskrivna karaktärer. Intressant persongalleri som verkligen bidrar till den realism som det välskrivna manuset borgade för. Eller... Vänta lite, det är ju precis det den här filmen inte är! Ytliga karaktärer spelade av undermåliga skådespelare, manuset - med fler luckor är julkalendern - är skriven av en mentalt handikappad fyraåring. ETTA!
Fuzzy
2010-01-11
Väldigt svår film att sätta betyg på. Dels för att huvudkaraktärerna är sjukt osympatiska men även dels (på plussidan) för att den är förvånansvärd frispråkig & full av en svärta som var ovanlig på 80-talet. En sak som störde mig var dock titeln "Boys Next Door" som tycks anspela på att vem som helst kan vara/bli mördare/massmördare (något som också tas upp under förtexterna) även den tysta, intelligenta, sociala typen etc. Fast karaktärerna Roy & Bo påminner snarare om samhällets stereotypa schablonbild av hur tonåringar med en våldsam framtid ser ut/beter sig. Annars är den överlag välspelad & hyfsat intressant & full av underliga homoerotiska undertoner. Stark tvåa.