3.3

One Cut of the Dead

En filmregissör går lite för långt med sitt filmteam när han planerar för en lågbudget-zombiefilm i en enda tagning i en övergiven lokal från andra världskriget. I hans galna mål att fånga ?sann rädsla? utför han en mystisk ritual som ska väcka de döda, på riktigt.

Originaltitel Kamera o tomeru na!
Regissör Shinichirô Ueda
Manus Shinichirô Ueda
Genre Komedi, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Takayuki Hamatsu, Yuzuki Akiyama, Harumi Shuhama, Kazuaki Nagaya, Hiroshi Ichihara, Mao, Sakina Asamori, Takuya Fujimura, Ayana Gôda, Manabu Hosoi, Satoshi Iwagô, Kyôko Takahashi, Yoshiko Takehara, Tomokazu Yamaguchi, Shuntarô Yamazaki, Miki Yoshida

StureStenhög
2020-10-25
En film som det är bäst att veta så lite om som möjligt innan man ser den, samtidigt som den är som bäst i slutet. Det gör det onekligen lite svårt att skriva om den. Men i slutändan är det verkligen kul, originellt och kreativt det här, och allt faller så snyggt på plats. Lite av en kärleksförklaring till lågbudgetfilm
ZoIX
2020-09-13
Det här var riktigt bra. Kul, har hjärta och lite finurligt. En frisk fläkt.
amam
2020-05-23
Första halvan så satt jag mest och tyckte att det var ganska trist men i andra halvan så sätter den mer meta-aspekten in och uppbyggnaden i första halvan blir ganska värt det. En svag trea, mer för idén och konceptet än själva filmen.
pufred
2020-04-09
Väldigt skruvad, väldigt meta. Film om filminspelning av en filminspelning. Av en zombiefilm, i en tagning utan klipp. Indelad i stort sett i 3 delar där den första är, wtf, ska jag genomlida detta, sen växlar den upp, och sista halvtimmen är stundtals hysteriskt rolig. Svår att betygsätta, och kanske inte för alla, men är nog en "kultrulle".
fridenpaden
2020-01-11
Dricker dom verkligen hårt vatten i Japan? Jag visste i förväg att första halvtimmen skulle vara dålig men nödvändig för resten av filmen. Ändå var jag nära en etta. Sista halvtimmen höjde filmen lite. Intressant idé men ganska löjlig.
foppa99
2019-10-29
riktigt kul o coolt. men passar inte mig mer än en 2a
Ranma
2019-07-05
Ja, som flera andra också har skrivit - man måste verkligen se allt. Det är otroligt välgjort och fantastiskt roligt, snudd på genialiskt.
Kirikou
2019-04-21
Så bra!
haajen
2019-02-09
Snuddar vid 5an, vansinnigt rolig och smart metafilm.
PeterTheW
2019-01-05
Nej, det här funkar inte. 30 inledande minuter med enbart skrik följt av vad som kan kännas lovande när handlingen väl utvecklas, men långt över en timme in är det fortfarande halvdant som bäst.