3.3

One Cut of the Dead

En filmregissör går lite för långt med sitt filmteam när han planerar för en lågbudget-zombiefilm i en enda tagning i en övergiven lokal från andra världskriget. I hans galna mål att fånga ?sann rädsla? utför han en mystisk ritual som ska väcka de döda, på riktigt.

Originaltitel Kamera o tomeru na!
Regissör Shinichirô Ueda
Manus Shinichirô Ueda
Genre Komedi, Skräck, 2010-tal
Skådespelare Takayuki Hamatsu, Yuzuki Akiyama, Harumi Shuhama, Kazuaki Nagaya, Hiroshi Ichihara, Mao, Sakina Asamori, Takuya Fujimura, Ayana Gôda, Manabu Hosoi, Satoshi Iwagô, Kyôko Takahashi, Yoshiko Takehara, Tomokazu Yamaguchi, Shuntarô Yamazaki, Miki Yoshida

amam
2020-05-23
Första halvan så satt jag mest och tyckte att det var ganska trist men i andra halvan så sätter den mer meta-aspekten in och uppbyggnaden i första halvan blir ganska värt det. En svag trea, mer för idén och konceptet än själva filmen.
pufred
2020-04-09
Väldigt skruvad, väldigt meta. Film om filminspelning av en filminspelning. Av en zombiefilm, i en tagning utan klipp. Indelad i stort sett i 3 delar där den första är, wtf, ska jag genomlida detta, sen växlar den upp, och sista halvtimmen är stundtals hysteriskt rolig. Svår att betygsätta, och kanske inte för alla, men är nog en "kultrulle".
fridenpaden
2020-01-11
Dricker dom verkligen hårt vatten i Japan? Jag visste i förväg att första halvtimmen skulle vara dålig men nödvändig för resten av filmen. Ändå var jag nära en etta. Sista halvtimmen höjde filmen lite. Intressant idé men ganska löjlig.
foppa99
2019-10-29
riktigt kul o coolt. men passar inte mig mer än en 2a
Ranma
2019-07-05
Ja, som flera andra också har skrivit - man måste verkligen se allt. Det är otroligt välgjort och fantastiskt roligt, snudd på genialiskt.
Kirikou
2019-04-21
Så bra!
haajen
2019-02-09
Snuddar vid 5an, vansinnigt rolig och smart metafilm.
PeterTheW
2019-01-05
Nej, det här funkar inte. 30 inledande minuter med enbart skrik följt av vad som kan kännas lovande när handlingen väl utvecklas, men långt över en timme in är det fortfarande halvdant som bäst.
egoman
2019-01-02
Den här filmen är indelad i tre tydliga delar på ca en halvtimme vardera. Första tredjedelen är verkligen så hiskeligt dålig att om man inte ser den på bio så blir man nog lätt lockad att snabbspola eller hoppa över bitar, men det skulle vara ett enormt misstag. Tvärtom så skall man vara extra uppmärksam. Att sätta ett betyg är väldigt, väldigt svårt. Den sista tredjedelen är helt genialisk. En solklar femma. Men förutsättningen för att den skall funka är ju tyvärr att man måste sitta igenom 30 minuter smärtsamt dålig skräck och ytterligare 30 minuter medelmåttig drama. Ett så tålamodskrävande upplägg sänker tyvärr betyget på filmen som helhet, även då jag egentligen inte kan se hur man skulle kunna gjort på något annat sätt. Om du är minsta sugen på att se den här filmen, undvik att läsa recensioner, se inga trailers, och lova dig själv att sitta igenom alla 97 minuter utan att hoppa över något. Det är allt för sällan man får se något såhär pass originellt och förtjusande!
Bozze80
2018-11-12
Efter 37 minuter var jag ganska säker på att årets första etta i betyg på Filmfestivalen skulle komma. En timme senare har jag skrattat så tårarna rinner i princip en timme i sträck. Helt sjukt skruvad humor och idé, och utförandet är så fantasirikt så man blir stum av beundran. Den låga budgeten märks givetvis, men det gör den bara extra charmig. Kanske roligaste filmen jag någonsin har sett!