2.2

One Man's Hero

Året är 1840 och Amerika befinner sig i krig mot Mexiko. John Riley, en luttrad amerikansk officer blir tvingad att välja mellan sin lojalitet mot sitt land och sina soldater. Förtryckt och efter omänsklig behandling i armén tvingas Riley och hans män att ta sin flykt till Mexiko. Riley är sårad och tas tillfånga av de mexikanska rebellerna, där han förälskar sig i den vackra gerillasoldaten Martha. Riley och hans män sluter upp med gerillan i de vilda striderna. De bestämmer sig för att tillsammans sida vid sida kämpa för friheten – till vilket pris som helst!

Originaltitel One Man's Hero
Regissör Lance Hool
Manus Milton S Gelman
Genre Drama, Krig, Action, Romantik, Western, 90-tal
Skådespelare Patrick Bergin, Tom Berenger, Joaquim de Almeida, Stephen Tobolowsky, James Gammon, Daniela Romo, Mark Moses, Stuart Graham, Gregg Fitzgerald, Don Wycherley, Wolf Muser, Luke Hayden, Ilja Volok

2019-07-21
Jag gillar Berenger, men här har han svårt att bära upp huvudrollen med irländsk accent. Annars ett helt okej krigsdrama som inte gör bort sig. Funkade bra en regnig eftermiddag.
FilmGuden
2010-01-20
Lättglömt Krigsdrama, om soldater med nationalitetskris. Vilket är något intressant. Tom Berenger är inte någon som frälser, men alltid roligt att få se Joaquim De Almeida. Svagt betyg.

2007-01-12
Ett citat på fodralet menade att ONE MAN´S HERO hade möjligheterna att bli en klassisk krigsfilm. Knappast säger jag och menar att det är ett löjligt påstående. Tom Berenger är inte någon skådespelare av den rang att han kan hålla uppe en film helt på egen hand. Trist handling som bara har ett rakt spår. Helhetsintrycket var en trist film man tveklöst kan ha osedd!
carnevil
2004-02-19
Varför? Hade det inte varit för att jag såg filmen på betald arbetstid så hade jag nog stängt av. Det enda roliga är de sista fem minuterna med äckligt hårda referenser till Josef och Maria i bibeln!