3.1

En natt i Havanna

I Havanna drömmer Raul om att fly till Miami. Anklagad för misshandel, vädjar han till Elio att hjälpa honom och en natt, full av hopp, ställs de inför den största utmaningen i deras liv.

Originaltitel Una noche
Alternativ titel One Night
Regissör Lucy Mulloy
Manus Lucy Mulloy
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Dariel Arrechaga, Anailín de la Rúa de la Torre, Javier Núñez Florián, María Adelaida Méndez Bonet, Greisy del Valle, Katia Caso

erosagape
2018-01-19
Strålande film som jag kved till till o sällskapet som varit där, upplevde Cuba så.
mattarello
2018-01-19
Bra, men filmen hade kunnat ha större fokus på Lila, det är ju ändå ur hennes perspektiv som historien är tänkt att berättas.
mammene
2018-01-16
Fart och fläkt och hetta, allt gick väldigt fort så jag tyckte inte att man fick något bra begrepp om karaktärerna och därmed ingen riktig känsla för dem, lite synd. Miljöerna var mycket bra skildrade och fotot mycket snyggt. Men det nådde inte riktigt fram till mig, stark tvåa i alla fall.
Albion
2018-01-13
En film full av liv, hopp och förtvivlan. Mustigt berättad och målad med Havanna som sprudlande fasad. Jag gillade det här i stort sett. Betyget räcker till en svag 4;a, dvs 4-
lottes
2015-07-23
Världens sämsta baksidestext, som yrade något om komedi - det är den INTE. Men en fin skildring av ett Kuba under trycket av en totalitär regim, där turisterna är allt och storebror har full koll p å medborgarna. Otäckt.
hestret
2014-08-08
Ganska tunn film samtidigt som den försöker trycka in allt för mycket. Varje scen har en konstlad betydelse och således blir första halvan rätt tråkig och tillgjord. För mycket sidouppdrag som man tappar tålamodet med. När filmen når sin ganska förutsägbara andra halva är man redan lite uttråkad. Men det är en fin skildring av Kuba där man får in både turistdelen samtidigt som man förstår att folk vill fly. Men den blev ändå lite bättre mot slutet trots att det fortfarande kändes halvdant och inte erbjöd en särskilt elegant upplösning. Bra naturligt skådespel av trion. Men svår att direkt ogilla. Svag stabil trea. 48/100
Darn
2014-06-22
Nyanserad skildring av klass. Fotot är väldigt fint, hantverket känns överlag väldigt kompetent. Alla lustiga och stressiga personporträtt bidrar till många små berikande detaljer kring filmens själva intrig. Även om jag tycker att filmen hade mått gott av att ha lite mer av ett "mörker".
karlmats
2014-06-09
Velar fram och tillbaka men väljer till slut det högre betyget den här gången. Det är trots allt väldigt fascinerande att se en, förmodat, realistisk bild av landet Kuba och dess människor. Jag lyckas, med nöd och näppe, komma över den dolmiga machokulturen som så ofta visar sig uttryck i latinoländerna och hoppas på karaktärernas bästa till slut. Ändå är det nåt som saknas för att jag ska engagera mig fullt ut, men är man intresserad av trasiga miljöer och den lilla människans kamp för överlevnad kan den klart rekommenderas. En svag 3a.
precineadd
2014-06-05
en liten film, men det den gör gör den mycket fint