One True Thing

En ung tjej är på väg att göra karriär som journalist. Livet tar sig en ny vändning när hon får reda på att hennes mamma har cancer och hon flyttar hem igen för att hjälpa till.

Originaltitel One True Thing
Regissör Carl Franklin
Manus Karen Croner
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Meryl Streep, Renée Zellweger, William Hurt, Tom Everett Scott, Lauren Graham, Nicky Katt, James Eckhouse, Patrick Breen, Gerrit Graham, David Byron, Stephen Peabody

Memmem
2020-09-27
Utmärkt film som bara delvis handlar om inledningen ovan. En kvinna i övre medelåldern blir allvarligt sjuk och hennes make mer eller mindre tvingar hem dottern från arbete och pojkvän i New York. Hennes pappa och bror gör knappt något för makan respektive mamman. Så får mamman veta att hon har cencer. Innerligt och trovärdigt spelat av Renée Zellweger i huvudrollen som dottern, även bra av Meryl Streep i birollen som mamman och William Hurt i birollen som pappan. Fint fotograferat med många utomhusscener och följsam musik. Ett relationsdrama som berör tittaren som får en djup inblick i familjens konflikter och sätt att handskas med dem. Betyg: 4
2018-10-25
Helt okej! Men når mig liksom inte och blir lite stel och platt. Zellweger är dock bra!
2016-10-28
Väldigt gripande och välspelat drama. Renée Zellweger och Meryl Streep gör väldigt bra ifrån sig.
LadyFlanders
2016-06-16
En sån där amerikansk instruktionsfilm om hur man kan känna och hur livet kan vara - hyfsad tv-soffsrulle. Streepan är bra, men hon saknar den Nicholsonska spunk som kan få en film att lyfta.
FUR
2016-06-16
stark på sitt vis men kanske inget jag kommer att se på igen.
oapelmo
2014-12-17
Det lilla av behållning står Streep för. Blir i övrigt inte speciellt engagerande då ingen av huvudkaraktärerna väcker någon större sympati. Känns väldigt amerikanskt också, svårt att relatera till.
1jesper1
2014-04-15
Meryl Streep är bra. William Hurt är bra. Renée Zellweger är bra. Trots att alla skådespelarna är jättebra och att de i andra filmer lyckas få mig emotionellt involverad så känns denna film alldeles för distanserad för att beröra.
tvamvarg
2014-01-05
Ganska trist, trodde det skulle vara nästan i klass med Ömhetsbevis men den kom inte upp till fotknölarna påmden.
MMeedendorp
2012-11-22
Filmen hade en fin handling, men den berörde inte mig på det sättet som jag ville.
sirkurt
2012-09-03
Tråkig och seg film med platta karaktärer, väldigt deprimerande också men inte på något bra sätt. Jag tror heller aldrig att jag har sett så mycket fula mössor i en och samma film.