3.4

Only Lovers Left Alive

Adam återförenas med sin livs kärlek Eve efter att han blivit deprimerad och trött på hur det mänskliga samhället har utvecklats. Men deras hundratals år gamla kärlek blir satt på prov av Eves yngre syster, den vilda och okontrollerbara Ava.

Originaltitel Only Lovers Left Alive
Regissör Jim Jarmusch
Manus Jim Jarmusch
Genre Skräck, Romantik, Komedi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Tilda Swinton, Tom Hiddleston, Anton Yelchin, Mia Wasikowska, John Hurt, Jeffrey Wright, Slimane Dazi, Carter Logan

Skapad 2019-11-10 av meramynta
Snarare än en skräckfilm, är ”Only lovers left alive” en smart och stillsam historielektion i varandets lidande och lätthet. Vilket stundtals är nog så skrämmande och begrundansvärt (och pre...   Läs mer »

braggingwheels
2019-10-20
Vacker, rolig, smart, romantisk och helt underbar!
92axha10
2019-06-21
Hehe, kreativ och roligt udda. Annorlunda filmer får alltid plus från mig
V70
2019-04-22
Snygga inredningar och Tilda övertygar stort som vampyr. Mia är sjukt felcastad och helheten suger med löjeväckande namedropping. Som "100-åringen" eller "Forest Gump" eller nå't.
Dream
2019-03-31
Ultra cool, snygga miljöer och bra musik. En blandning av 70 - talet och nutid, men mer än så är det tyvärr inte.
RustyFilm
2019-01-31
En vampyrfilm, men egentligen inte för här skapar Jim Jarmusch en ny vinkling av genren. Det är tillbakalutat och coolt. Berättandet är fyndigt och detaljrikt. Vampyrerna uppträder relativt vardagligt med attityden -dagens människor har så mycket skit i blodomloppet att det inte duger till föda-. Istället handlar man kontrollerat blod från sjukhusen via langare. Jag gillar Jarmuschs berättarstil och val av soundtrack. (måste försöka hitta fler filmer av honom att kolla)
2017-10-29
Ful_fisk
2017-09-21
Väldigt stämningsfull och skön sitt lugna, deprimerade lunkande. Bra musik, snygga bilder, ur-coola mattor. Storyn lämnar lite mer att önska, ingenting ledde riktigt någon vart. Visst kanske den inte är det viktigaste i en sådan här film, men om det finns en story så ska den ju förstås tillföra något... Nåväl, filmen är ändå värd att se för sin stämning och atmosfär. Och Tom Hiddleston kommer fram som en riktigt, riktigt bra skådespelare!
Zebulonm
2017-07-13
Näää
jonbo
2017-02-26
Fantastiskt snyggt och med känsla, men någonting hindrar den från mer än så.
supermancover
2016-12-26
Fuck vad snygg Swinton är. Sinnes.