3.2

(O)organiserad kriminalitet

Tre unga texaskillar försöker sig på den brottsliga banan. Ledaren Dignan är en ivrig planerare som lyckas övertala sina vänner Anthony och Bob att bli kriminella. Efter sin första kupp - ett otraditionellt rån av en lokal bokhandel, reser de iväg från hemorten och beger sig mot gränstrakterna.

Originaltitel Bottle Rocket
Regissör Wes Anderson
Manus Wes Anderson, Owen Wilson
Genre Komedi, Kriminalare, Romantik, 90-tal
Skådespelare Luke Wilson, Owen Wilson, Robert Musgrave, James Caan, Lumi Cavazos, Andrew Wilson, Shea Fowler, Jim Ponds, Kumar Pallana, Tak Kubota, Haskell Craver, Donny Caicedo, Ned Dowd, Jenni Tooley, Dipak Pallana, Darryl Cox, Stephen Dignan, Melinda Renna

Skapad 2004-02-24 av AntoineDoinel
Coming of Age - Att växa upp Att kalla \"Bottle rocket\" en komedi är att göra det lätt för sig, skrattet fastnar lätt i halsen om man inte aktar sig. Trots detta sprider sig en värme i kroppe...   Läs mer »

gubbtjyv
2015-12-31
Underbart naiv
2014-11-15
Detta var filmen som skapade bröderna Wilsons(Luke och Owen) karriärer och såklart var det med vännen Wes Anderson. Det lustiga när man ser den nu är att man inser var skaparen till "My Name is Earl" har hittat sin inspiration. Earl är en blandning av bröderna Wilsons karaktärer och en av bröderna blir kär i en latinsk hotellstäderska? 3+
Commandante
2014-11-14
Väldigt blandad upplevelse. Manuset känns ibland hafsigt och improviserat allt eftersom inspelningen fortgick. Men då och då glimmar filmen till tillräckligt för en trea.
Jompalompier
2014-10-08
Inte en av Wes Anderssons bästa enligt mig men man ser tecken på vad som komma skall i senare filmer. Helt ok film även om det inte är någon jag kommer att komma ihåg som något speciellt.
Kubrick
2014-08-22
Jag är delad, snyggt foto, obefintligt manus, bra dialoger, idiotiska scener, bra scener, om vartannat.
KyLLo
2014-07-21
Jag är tudelad. Lite överraskande och stundtals skön film. Emellanåt tycker jag att den påminner lite om tv-serien Lilyhammer, alltså en lyckad maffiafilmparodi. Det största problemet är skådespelartrion som känns hämtad från någon fjantig och sunkig komedi.
jlam
2014-07-06
Lite som Jönssonligan med stiliga jänkare och lite paraguyansk romantik. Obetydlig, men rollfigurerna känns faktiskt lite mer levande än i Andersons senare.
timbo93
2014-04-17
WOW! Vilket manus, vilket dynamik! Kanske mitt livs starkaste fyra.
sunvalley
2014-02-15
En hafsig och uppsluppen debutfilm av en regissör som senare blev mer medvetet utstuderad. Det är nog därför jag håller den som min personliga Wes Anderson-favorit.
Zipper
2013-12-20
Jag blir alltid lite deppig när en bra regissör inte når upp till sin fulla potential. Dock är detta ju Andrsons första långfilm, och allt blev som bekant bara bättre. Men denna lilla bagatell drog ned regissörssnittet avsevärt.