Krigsvinter

Tyskarna har ockuperat Holland och en dag så kraschlandar en brittisk soldat i närheten utav den stad där grabben Michiel bor. Michiels far är borgmästare och är enligt sonen sed som en kollaboratör. Efter olika omständigheter så kommer Michiel i kontakt med den brittiska piloten som kraschlandade, nu vill Michiel göra det han tycker är rätt genom att försöka hjälpa piloten att fly ur landet för att återvända till Storbritannien.

Originaltitel Oorlogswinter
Alternativ titel Winter in Wartime
Regissör Martin Koolhoven
Manus Mieke de Jong, Martin Koolhoven
Genre Drama, Krig, 2000-tal
Skådespelare Martijn Lakemeier, Yorick van Wageningen, Jamie Campbell Bower, Raymond Thiry, Melody Klaver, Anneke Blok

Philips
2019-01-01
Filmatiserad pojkboksspänning. Hyfsat spännande, fint foto.
Murvel48
2016-10-09
Oj, vilket trist ansiktsuttryck i 102 av 103 minuter.
Snah
2013-04-21
Känns verklighetstrogen. Bra genomförd och spännande historia som berör.
2013-01-24
Förmodligen en väldigt spännande ungdomsbok (om det nu finns en sådan förlaga) men som film så faller den pladask på sin totala avsaknad av trovärdighet då de tyska soldaterna tycks ha samma intellekt och perceptiva förmåga som valfri vuxen auktoritet i Lilla Jönssonligan. Farligt nära en etta. (4-/15)
Gyllenbock
2012-10-01
Kändes trovärdig vilket förstås är en viktig del i en film av denna karaktär. Tragisk och gripande. Bra skådespelare och foto, lagom tempo. Tårar fälldes.
InzZzomnia
2012-07-20
Bra och trovärdig idé men lite för sömnigt utfört för att nå upp till en fyra.
Ola_Schubert
2012-01-20
Ett starkt krigsdrama som speglar situationen under en brutal ockupation. I sig värd en stark trea, om det inte vore för att intrigen är full av twistar som gör det hela ganska spännande. En mycket svag fyra i betyg.
2011-12-21
Starkt krigsdrama som gör det mesta rätt. Nazister, vinter, spänning och lite romantik är sällan en kombination som fel, här tillsammans med ett bra foto och bra skådisar överlag. Den överdramatiska musiken som de envisas med att dränka många scener i har jag överseende med denna gången.
mazquara
2009-08-02
fin film, tyckte särskilt mkt om fotot. lite seg på sina ställen dock, och musiken passade inte så bra in, men ändå en helt ok film.
WinDrop
2009-04-05
Jag har sett många WWII-filmer där handlingen känns dramatiserat och påhittat, rentutav fabulerad. Denna känns genuin och filmens handling har säkerligen utspelats många ggr om under kriget. Dock är den lite sömnig, det händer inte tillräckligt tycker jag, dock måste jag säga att drama inte är min favorit genre.