3.3

Open Range

Boss Spearman, Charley Waite, Mose Harrison och Button är fyra laglydiga män som transporterar sin boskap genom prärien. Deras vänskap har vuxit sig stark genom strapatserna. När de så passerar i närheten av den lilla staden Harmonville börjar problemen. Stadens sheriff och den störste ranchägaren, tillsammans med sina hejdukar visar sig vara både oärliga och mordiska. Boss och Charley inser snart att om de ska kunna behålla både sin frihet och sina värderingar så måste de ta itu med sheriffen. Samtidigt bekantar sig Charley med den vackra Sue Barlow som får hans hjärta i gungning.

Originaltitel Open Range
Regissör Kevin Costner
Manus Craig Storper
Genre Drama, Western, 2000-tal
Skådespelare Kevin Costner, Robert Duvall, Annette Bening, Michael Gambon, Michael Jeter, Diego Luna, James Russo, Dean McDermott, Abraham Benrubi, Kim Coates, Julian Richings

Skapad 2019-10-11 av Poivoroinen
Det är rätt komiskt. Västerngenren är en av de äldsta genrerna i filmens historia, ändå så är den relativt oförändrad. John Ford stiliserade karaktärerna på trettiotalet och fastslog på ...   Läs mer »

Skapad 2009-08-25 av AddeColciago
Open Range handlar om de två kofösarna Boss (Robert Duvall) och Charley (Kevin Costner). Tillsammans med två andra män driver de landet runt med sina kossor, utan att störa någon. Trots det blir...   Läs mer »

2017-10-23
Starkbröl
2017-01-17
Ääääääh långsam film blir pangpangpang. Engagerar märkligt lite trots sitt rättspatos. Duvall är Duvall med sina vanliga tics och manér som han lagt sig till med på äldre dar, dvs bra men man vet vad man får. Costner är också bra.
Rehn108
2016-07-23
Nej men det här har vi ju sett tusen gånger förut. Hollywoodmallen följs in absurdum, maken till förutsägbarhet har vi sällan sett (jo det har vi tyvärr, vi har sett det många gånger förr också). Jag har också problem med skottlossningar mellan massa personer som ser likadana ut, där människor och krutrök flyger åt alla håll och kameran dessutom klipper till nya vinklar mest hela tiden. Nej tyvärr, besvikelsen är påtaglig.
Mat1az
2015-10-05
Kanske ville Duvall spela Gus McCrae en sista gång? Han gör det i alla fall riktigt bra. Det bjuds på vackra vyer och en hejdundrande läcker standoff i slutet - den i sig är värd en femma. Hade velat att de skulle spelat mer på mystiken med de där maskerade männen, de såg ju riktigt läbbiga ut i de där maskerna. I sin helhet är det är en rätt liten film i en stor och flott förpackning. Det är välspelat från Duvall och Costner, det är otroligt snyggt och slutet är spännande med suveräna pistolstrider. Mycket stark trea.
2015-04-26
Som en lyckad kombination av "storslaget Hollywood-epos" och stenhård spaghetti-western. Duvall är stabil och Costner överraskar genom att vara såväl karismatisk som hård, vilket han knappast varit i närheten av sedan De Omutbara. Vackra vyer, mycket testosteron och en hel del sirapsstråkar så fort det dyker upp kjolstyg i bild. Ett gediget hantverk som av någon märklig anledning inte nominerades till en enda oscar - vad nu det spelar för roll. (9/15)
kervisch
2015-03-15
3 av 5. Godkänd.
2015-01-11
Hade hört mycket gott om denna film under flera års tid vilket i sin tur hade byggt upp mina förväntningar när jag nu väl tog tag i saken och såg filmen. Inledningen är väldigt stämningsfull med sparsam dialog och en originalitet i sig. Filmen blir dock mer och mer ooriginell vilket gör att jag blir aningen besviken över att handlingen egentligen är något man har sett många gånger. Detta uppvägs dock väldigt bra genom hur välgjord och välspelad denna film är. Sevärd. 3+
Bloodcolored
2014-10-05
Ojämn och ganska förutsägbar. Men ändå en helt okej western.
levelfive
2014-05-18
Välgjord men tråkig tycker jag! Stark 2a i betyg!
Solidus
2014-01-05
Välgjord western med realistisk action och vacker natur. Costner och Duvall bär filmen med värdighet och den enkla handlingen blir mycket intressant tack vare ett bra manus samt trovärdigt skådespel. Sevärd!