2.1

Open Windows

Nick Chambers är en lycklig kille, för ikväll kommer han att äta middag med Jill Goddard, den hetaste skådespelerskan på jorden. Hon marknadsför nämligen sin senaste film och han har vunnit huvudpriset i en online-tävling. Men då får han plötsligt ett telefonsamtal från en kille som heter Chord, som förklarar att middagen har avbokats. Chord kan givetvis kompensera för det hela och erbjuder Nick verktygen för att spionera på Jill från sin dator för resten av natten, på ett sätt som inget fan hade vågat drömma om...

Originaltitel Open Windows
Alternativ titel The Interweb
Regissör Nacho Vigalondo
Manus Nacho Vigalondo
Genre Action, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Elijah Wood, Sasha Grey, Neil Maskell, Iván González, Ulysses Lopez, Jaime Olías, Daniel Pérez Prada, Adam Quintero, Scott Weinberg, Trevante Rhodes, Rachel Arieff

2018-04-03
Intressant idé och koncept, inledningsvis känns det hela snyggt gjort och det är spännande att se vart filmen ska ta vägen. Spänningen dör väl ut men intresset svalnar aldrig riktigt. Det gör dock inte slutklämmen direkt bra för det och det är riktigt riktigt dåligt emellanåt. Svag men inte helt menlös tvåa.

2015-09-28
Tramsigt och överdrivet manus. Inget vidare skådespel heller för den delen. En taskig film utan självinsikt. 2/10
LXMBRG
2015-07-07
Elijah Wood... Vad hände här, egentligen?
ekback
2015-04-12
Jag gillar filmstilen och även om många av hacker grejerna var lite väl överdrivna så kan jag inte minnas någon annan film som lyckats bättre med påhittade användargränssnitt (speciellt när de visas så mycket som här). Några sköna vändningar i handlingen bjöds det också på. Skådespeleriet var däremot inget att hurra för (vet inte hur dom lyckades få med Elijah Wood, undrar vad han har för agent...). Handligen var över lag ganska löjlig men kul att dom vågade sig på något annorlunda. Helt ok att titta på! :)
kontorshunden
2015-04-01
Annorlunda och spännande. Ok för stunden.
myslas
2015-03-28
Konceptet är bättre än utförandet.
2015-03-22
Jag gillade Vigalondos Timecrimes just för att den kändes nyskapande. Här ska han ha cred för ytterligare ett rätt nyskapande koncept - vilket också tyvärr är ett irriterande sådant. Thrillerintrigen är rätt standard och istället förlitas allt på sättet att "filma" vilket ska förvilla den korkade tittaren känns det som.
Engravadlax
2015-01-23
Sasha Grey suger, bildligt talat. Annars hyfsat spännande--faktiskt. Som en found footage thriller.
Halofreak92swe
2014-12-06
Spännande och annorlunda film. Första icke porr-filmen jag sett Sasha Grey, tycker hon är hyffsat bra ändå :) Sköna twistar och bra tempo. Klart godkänd.
D-Flex
2014-12-02
Vet inte varför alla verkar ogilla den här så brutalt mycket. Visst, ingen pärla. Rätt medioker. Men ok underhållning för en stund liksom..