2.6

Operation Mincemeat

Under andra världskriget så använder två officerare, ett lik med falska papper för att lura Tysklands styrkor.

Originaltitel Operation Mincemeat
Regissör John Madden
Manus Michelle Ashford, Ben Macintyre
Genre Drama, Krig
Skådespelare Colin Firth, Kelly Macdonald, Rufus Wright, Matthew MacFadyen, Ruby Bentall, Charlotte Hamblin, Johnny Flynn, Lorne MacFadyen, Penelope Wilton

2024-01-07
En film som kanske lever mer på att den berättar en väldigt intressant historia än att den skulle vara så imponerande som just film, men då är å andra sidan inte historien den mest filmiskt tacksamma heller, och det brottas man med hela tiden utan att helt få ordning på det. Resultatet blir väldigt snackigt när allt ska berättas snarare än visas, och jag tycker nog att man borde ha kunnat kommit runt det lite med mer kreativt filmskapande. Inte minst den avslutande delen hade man kunnat krama ur lite mer spänning ur. Men filmens lösning blir snarare att lägga fokus på de mer såpoperaaktiga delarna, och det känns som fel prioritering. Med allt det sagt, så är det här en genomarbetad och snygg produktion, och de högst pålitliga skådespelarna levererar. Man tycks också i allt väsentligt ha hållit sig nära sanningen, och det är i slutändan bara fascinerande att se allting rullas upp. En lite svagare trea
2024-01-06
Tog ett tag att komma in i handlingen, lite rörigt där ett tag med många dialoger och individer man skulle få kläm på. Känns som det finns hur mycket som helst att hämta från andra världskriget, detta moment kändes verkligen speciellt och lite makabert. En intressant historia som framförs av gedigna skådespelare, man riktigt känner den brittiska andan. Även om det mesta verkar stämma och historien kan stå för sig själv så ville man ha lite romantik, inget jag egentligen störde mig så mycket på. Stark trea.