Operation Takedown

Under en operation ledd av FBI för att få fast datahackern Mitnick, lyckas denne i stället knäcka koden till FBI:s mest avancerade anordning för telefonavlyssning. Kort därefter går Mitnick under jorden... När det senare visar sig att han även kommit över information som äventyrar nationens säkerhet tar jakten fart på allvar.

Originaltitel Takedown
Alternativ titel Track DownTakedown: The Pursuit and Capture of Kevin Mitnick, America's Most Wanted Computer OutlawHackers 2: Takedown
Regissör Joe Chappelle
Manus David Newman, Howard A Rodman, John Danza, Leslie Newman
Genre Kriminalare, Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Skeet Ulrich, Russell Wong, Tom Berenger, Ethan Suplee, Angela Featherstone, Donal Logue, Christopher McDonald, Master P, Jeremy Sisto, Amanda Peet, Dorit Sauer, Mark Joy, Scott Cooper, Ned Bellamy

philipmarlowe
2019-05-17
En riktig pärla. Känns mycket äldre än den är. Väldigt oironisk.
2017-10-31
CaptainAwesome
2014-05-30
Rollerblades: Check [✓] FBI-agent med cigarr: Check [✓] Kommandotolk med svart bakgrund och grön text: Check [✓] Denna film har liten till noll att göra med hur Mitnicks egentliga hackeräventyr mot telefonbolagen och staten, men Hollywood har tagit sig lite friheter och om man finner det upphetsande med snabba klipp, tangentbordsknatter och hetsig musik samtidigt som en progress bar laddar mot 100% så kanske det kan vara något.
ziferN
2012-05-17
Minns att jag inte blev helt imponerad av filmen, utan mest besviken eftersom den saknade spänning överhuvudtaget.
36patroner
2011-07-06
Den här filmen håller sig inte till historien, utan består mest av usla actionscener. Hade varit kul med en film som faktiskt handlade om Kevin Mitnick, och inte om superegot Shimomura.
Christofer
2010-01-14
Som normalbegåvad inom IT så kan ju skaparna bullshitta rätt mycket om vad man kan göra och hur utan att man som åskådare fattar om det är rimligt eller inte. Har svårt att bestämma mig för om det var värt 2+ eller 3, då det å ena sidan var hygglig underhållning, men å andra sidan kändes lite halvlamt ibland och inte helt trovärdigt. Det får nog bli 2+ ändå, kan inte riktigt motivera en trea trots allt...
Henrik031
2009-09-08
Extremt vinklad film
Spontan
2009-07-11
En film om datorer som inte lyckas göra bort sig helt. Jag diggar hans social engineering-skills.
WederLight
2007-12-04
Helt ok. Inte för nördig eller överdriven. Kanske inte den mest medryckande storyn men bra underhållning en seg tisdagkväll.
mtmagic
2007-11-06
Helt klart den mest överdrivna och osanna hackerfilmen som någonsin gjort trots att den är baserad på en riktigt händelse så är den snedvriden och felvinklad och mycket är påhittat och fiction och inte trovärdig alls då den enbart speglar Tsutomu Shimomura version så det där med att filmen är baserad på en verklig händselse skall man ta med en nypa salt. Vill du se verkligheten om den nu fd hackaren Kevin Mitnick Se hellre FREEDOM DOWNTIME den är därimot sevärd :-)