2.9

Orca

Elva personer, isolerade från omvärlden, kommunicerar via skärmar. En son vill hålla sin lidande mors hand. Förälskelse växer fram. En mamma har övergett sin familj. En terapeut finner sig vid ruinens brant. En dotter knyter an till sina föräldrar.

Originaltitel Orca
Regissör Josephine Bornebusch
Manus Josephine Bornebusch, Gunnar Järvstad
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Josephine Bornebusch, Johan Rheborg, Marie Göranzon, Gustav Lindh, Tova Magnusson, Vera Vitali, Erik Johansson (II), Alba August, Rebecka Josephson, Peter Andersson, Joel Spira, Rolf Ek, Mika Zetterberg Bornebusch

JD
2021-01-22
Om man tänker ”Colin Nutley” så är det ändå lite mer sofistikerat. Flertalet skådespelare är också av kalibern ”levererar alltid, även med tunt manus”. Rheborg överraskar särskilt.
Ful_fisk
2020-11-30
Ganska bra drama där skådespelarna får mest utrymme att glänsa. I övrigt tycker jag filmen är ganska oinspirerat filmad, lite som att de ljussätter, sätter upp en vinkel, klipper med jämna mellanrum, utan att varken klipp eller vinklar talar något språk. Tycker också den var lite för mörk och melodramatisk för sitt eget bästa, den hade gynnats av lite mer uppsluppenhet. Men överlag ett sevärt drama som dock nog inte hade fått samma uppmärksamhet under andra omständigheter.
Christofer
2020-11-15
2020-11-14: Okej koncept men det blev lite segt emellanåt.
monodrive
2020-11-15
Jag kommer nog aldrig förstå charmen med filmer som vältrar sig i människors problem och ångest och som lämnar en sten i bröstet flera dagar efteråt. Med det sagt så gör skådisarna riktigt bra ifrån sig.
finkan
2020-11-14
För lång, blev segt och utdraget. Annars bra
myslas
2020-11-13
Det är ändå rätt fantastiskt att man kan vara sjukt trött på covid-19 och ändå kan uppskatta en film som har det som tema. Väldigt bra gjort av Bornebusch att lyckas göra den så snabbt och med så hög kvalitet. Lyckas få med hela känsloomfånget och dessutom med förvånansvärt mycket humor. Vi kommer säkert att få ett helt gäng filmer med tema covid-19 så småningom men det ska mycket till för att göra det bättre än såhär.
KimEkberg
2020-11-09
Äh den får fan ett, för den var fan dålig. Gillar ju gesten väldigt mycket att förmå färdigställa och prångla ut en film i och om detta historiska undantagstillstånd. Få filmer skildrar ju sin epok från insidan, så därför är dess grava historieförfalskning extra beklämmande. Att världens mest liberala Corona-land framhävs som motsatsen. Att gatorna är folktomma, och till och med två Loreal rising stars respekterar påbuden. Dessutom ett manus i ordets värsta bemärkelse, både grovt skissartat och extremt överlastat. Slarvigt och oengagerande på alla sätt och vis, även fast skådisarna ger allt för att skapa en illusion av meningsfullhet. Det enda den skildrar är väl egentligen överklass-skådis-Sverige 2020, och kontemporär oinspirerande heminredning.
Tonti
2020-11-08
Överlastad på dramatik som nån Susanne Bier-film från 2003. Men det blir ändå mer intressant på grund av sin kontext.