1.9

Orkanen

Vit flicka på söderhavsö blir förälskad i en inföding. De lever ett idylliskt liv tills den hämndlystne guvernören ingriper. Människornas konflikter avbryts dock av en orkan.

Originaltitel Hurricane
Alternativ titel Forbidden Paradise
Regissör Jan Troell
Manus Lorenzo Semple Jr
Genre Drama, Äventyr, 70-tal
Skådespelare Timothy Bottoms, Mia Farrow, Max von Sydow, Trevor Howard, Jason Robards, Piero Bushin, Dayton Ka'ne, James Keach, Manu Tupou

Javel
2023-05-25
Kul att vi hann med tjugofem minuter orkan i slutet av detta pekoral. Mia Farrow är helt fel för rollen.
kennert
2012-08-12
Kanska seeeg.
HerrArne
2011-10-01
Troells beryktade flopp fungerade ändå till viss del. Svag trea.
NoWireHangers
2008-10-27
Jan Troell gör en Dino De Lauirentiis-storfilm. Hade kunnat bli bra med ett bättre manus. Som det är nu händer nästan inget under filmens första timme. En del storslagna scener i slutet och Dayton Ka'ne är fin att se på, men över lag en ganska trist film.
bergman
2006-11-15
idiotisk och format 1a, givetvis. men ändå: bilderna på vattenväggen som kommer rusande, och romantiskt vattenstänk i motljus. gillar sånt, kan inte hjälpa.
Matewan
2004-06-27
Vi skulle visa den här filmen när jag var maskinist. Tre kvällar á två föreställningar skulle det vara. Sista föreställningen kom EN person och ville se filmen, men han ångrade sej när han såg att han var ensam. Så jag såg den aldrig då och har intye sett den sen heller.