2.6

Ormen

Censuromtvistad spelfilm baserad på Stig Dagermans debutroman med samma namn. Filmens handling kretar kring några ungdomar vid en militäranläggning i beredskapstidens Sverige.

Originaltitel Ormen
Regissör Hans Abramson
Manus Hans Abramson, Nita Värhammar
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Björn Gustafson, Brita Öberg, Harriet Andersson, Tor Isedal, Eddie Axberg, Christina Schollin, Hans Ernback, Lars Passgård, Gudrun Brost, Morgan Andersson, Tommy Nilsson

SiouxieSue
2012-05-08
Nä inte så underhållande, i stark kontrast mot Dagermans bok.
StureStenhög
2012-04-08
En film inte helt utan kvaliteter, men som till slut faller ganska platt. Det är ju kul att vi får ett gäng dekadenta karaktärer, och skådespeleriet är överlag bra, i synnerhet från Hans Ernbacks sida, hans karaktär blir direkt obehaglig. Här finns också ganska många bra scener, men som film håller det inte riktigt ihop. Vi får aldrig någon insikt i karaktärerna och vi vet aldrig riktigt varför de agerar som de gör, och handlingen tar heller aldrig riktigt vägen nånstans. Som en strikt studie i just dessa människors beteende så fyller väl filmen nån form av funktion, men längre än till en stark tvåa kan jag inte sträcka mig, hela filmen känns lite för mycket som en allmän uppfuckare
mammene
2012-04-04
Filmen målas upp med grova och mörka drag och med mycket ångest och rädsla hos de inblandade. Ondskan verkar ha huvudrollen och handlingen vacklar åt alla håll och egentligen vet jag inte vad den vill åstadkomma.Kanske speglar den lite av det spel som försekommer mellan könen, må den som syns och hörs mest segra? Men samtidigt så känns det som en upplevelse att ha sett den, men ingen film jag njöt av precis. Det är alltid roligt att återse de gamla kära skådespelarna i yngre tappning. Hans Ernback var fenomenal på att spela obehaglig och oberäknelig och Schollin var på gång.
HerrArne
2012-02-14
Misslyckad och platt filmatisering av Dagermans hyllade roman med inslag av sensationalism.
våldsamt_våld
2011-11-10
Schollin är otroligt bra i våldtäktsscenen med Eddie Axberg.

2011-08-23
får en fyra mest för att boken är så himla himla bra
lucius
2010-05-11
Tycker bra mycket bättre om boken. Framförallt 2a och 3e elen som inte är med i filmen
lucius
2009-03-24
Jag vill se den här. Hur ska det gå till?
Utvandrare
2007-01-13
Den får en femma bara för att han/hon som skött roll-listan varit asasmart och lagt in EDDIE! Hurra!