Ormens väg på hälleberget

Under den senare hälften av 1800-talet tvingas tre generationer kvinnor leva fattigt med sina barn och "betala" sina ständigt ökande skulder till den lokala byhandelns ägare genom att ha samlag med honom.

Baserad på romanen Ormens väg på hälleberget av Torgny Lindgren från år 1982.

Originaltitel Ormens väg på hälleberget
Regissör Bo Widerberg
Manus Bo Widerberg
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Stina Ekblad, Stellan Skarsgård, Reine Brynolfsson, Pernilla August, Tomas von Brömssen, Pernilla Wahlgren, Ernst Günther, Birgitta Ulfsson, Johan Widerberg, Melinda Kinnaman, Åsa Karlin, Michael Kallaanvaara, Calle Carlswärd, Gun Fors, Nils Brandt, Amelia Glas-Drake, Lisa Tönnerfors, Emma Tönnerfors

2021-09-16
Boken är underbar, men som film? Nja, men det finns många underbara skådisar undantag Stellan Skarsgård och Pernilla Wahlgren, som drar ner betyget till en 3:a...
RustyFilm
2021-05-02
Jag har åtminstone sett tio av Widerbergs filmer och kan konstatera att hans val av berättelser och uttryck varierar kraftigt. Här handlar det om förmågan att uthärda förtryck och förnedring men ändå försöka leva ett hederligt och värdigt liv. Detta i en mörk och dyster vintermiljö någonstans på hällebergets sluttning. Den grymma historien berättas oväntat återhållsamt och lågmält, åtminstone för att vara en Bo Widerberg skapelse. På skådespelarsidan är det förtryckarna Ol Karlsa (Ernst Günther) och senare hans son Karl Orsa (Stellan Skarsgård) som presterar bäst.
labi
2020-07-24
Widerberg ror i land det "omöjliga" företaget att filmatisera Lindgrens lysande roman. Fina rollpresentationer om man väljer att ha överseende med mishmashet av dialekter. Pernilla Wahlgren gör inte på något sätt bort sig i en film där Ekblad och Skarsgård lyser starkast.
Hompen
2018-07-29
Bra manus, bra skådespelare, bra regi. En film om hur de flest människor förr kunde ha de gentemot överheten.
krumelurdjur
2016-01-05
Ormens väg kantas av jämmer och elände uppå hälleflundraberget. Följ med Pernilla Wahlgren när hon lever sitt enkla liv och leverne i Skallen Starsgårds stenhårda järngrepp. Hjältemod, erotik, massor av snö för pengarna. Helt klart en femma.
MattiasStrand
2015-04-30
Sätter en 4:a mycket pga Stellan Skarsgårds rollprestation.
triakel
2015-04-11
Uslaste klippning jag sett på länge.
elon
2015-03-17
Lite som en svensk långfilmsversion av Monty Pythons "The four Yorkshiremen"... https://www.youtube.com/watch?v=Xe1a1wHxTyo
martineden
2015-02-02
[rek. 3] Ännu en lysande film av Widerberg! En slags krönika över förtrycket! Fint skådespel och bra manus. Ernst Günther är ju underbar bland en bra ensemble. Jag gillar den!! Mycket bra!! 4.
mhmm
2014-02-22
Skitfilm. Misären är total, men till ingen nytta.