Ormens väg på hälleberget

Under den senare hälften av 1800-talet tvingas tre generationer kvinnor leva fattigt med sina barn och "betala" sina ständigt ökande skulder till den lokala byhandelns ägare genom att ha samlag med honom.

Baserad på romanen Ormens väg på hälleberget av Torgny Lindgren från år 1982.

Originaltitel Ormens väg på hälleberget
Regissör Bo Widerberg
Manus Bo Widerberg
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Stina Ekblad, Stellan Skarsgård, Reine Brynolfsson, Pernilla August, Tomas von Brömssen, Pernilla Wahlgren, Ernst Günther, Birgitta Ulfsson, Johan Widerberg, Melinda Kinnaman, Åsa Karlin, Michael Kallaanvaara, Calle Carlswärd, Gun Fors, Nils Brandt

bullitt
2019-10-02
Seg start där Widerberg återigen vältrar sig i norrländsk misär, med människor utan möjlighet att påverka sina liv. "Vi gör så gott vi kan" är en återkommande replik. Inte särskilt mycket händer alltså. Förrän i sista tredjedelen av filmen.
Hompen
2018-07-29
Bra manus, bra skådespelare, bra regi. En film om hur de flest människor förr kunde ha de gentemot överheten.
krumelurdjur
2016-01-05
Ormens väg kantas av jämmer och elände uppå hälleflundraberget. Följ med Pernilla Wahlgren när hon lever sitt enkla liv och leverne i Skallen Starsgårds stenhårda järngrepp. Hjältemod, erotik, massor av snö för pengarna. Helt klart en femma.
MattiasStrand
2015-04-30
Sätter en 4:a mycket pga Stellan Skarsgårds rollprestation.
triakel
2015-04-11
Uslaste klippning jag sett på länge.
elon
2015-03-17
Lite som en svensk långfilmsversion av Monty Pythons "The four Yorkshiremen"... https://www.youtube.com/watch?v=Xe1a1wHxTyo
martineden
2015-02-02
[rek. 3] Ännu en lysande film av Widerberg! En slags krönika över förtrycket! Fint skådespel och bra manus. Ernst Günther är ju underbar bland en bra ensemble. Jag gillar den!! Mycket bra!! 4.
mhmm
2014-02-22
Skitfilm. Misären är total, men till ingen nytta.
Kalkonhönan
2014-01-02
Min sjunde Widerberg-film och en av de bästa utav honom som jag har sett också tillsammans med Mannen-filmerna, hade inte alls förväntat mig en så pass bra film då jag har försökt att läsa boken av Torgny Lindgren tidigare men har inte funkat, och är väl ingen jättestor beundrare utav honom som författare heller. Widerberg var dock en av landets i särklass bästa regissörer tillsammans med Bergman och en handfull andra, men inte många, och det märks i hans film här, han skapar nästintill magi med någonting litet. Berättelsen om den fattiga familjen gillade jag mycket, hur fattigdom och förtryck ifrån de högre samhällsklasserna verkligen var stor under andra delen av 1800-talet, Stellan Skarsgård gör verkligen ingen märkvärdig roll som kapitalist men funkade. Resten av de medverkande gillade jag mycket mera, som Reine Brynolfsson och Tomas von Brömssen. Enastående liten film om ondska, förtryck och samhällsklasser!
resegaranti
2013-11-20
En total slakt av en mycket god roman. Det är rena parodin. Jag brukar alltid hävda att Widerberg var oerhört före sin tid med ett mer nertonat och realistiskt skådespel, men i denna är det så oautentiskt och taffligt att jag inte kan komma ifrån känslan av att jag bevittnar ett stycke vid teatern. Läs romanen av Torgny Lindgren istället (och alla andra böcker han har skrivit). Det är en av de bättre, intensivt sorgesamma upplevelser man kan få sig till livs.