3.7

Örnnästet

Under andra världskriget landar sju engelska soldater i de tyska alperna för att rädda en officer som sitter fängslad i Hitlers ointagliga örnnäste.

Originaltitel Where Eagles Dare
Regissör Brian G Hutton
Manus Alistair MacLean
Genre Drama, Action, Äventyr, Krig, 60-tal
Skådespelare Clint Eastwood, Richard Burton, Mary Ure, Patrick Wymark, Michael Hordern, Robert Beatty, Brook Williams, Vincent Ball, Anton Diffring, Ferdy Mayne, Ingrid Pitt, Donald Houston, Peter Barkworth, William Squire, Derren Nesbitt

Skapad 2019-12-08 av Afflicter
Örnnästet är en film som man har vuxit upp med. Jag minns inte om jag ens hade börjat lågstadiet när jag såg den för första gången på TV. Trots att jag på den tiden knappast visste vem Cli...   Läs mer »

Astrojacob
2017-07-18
Klockren och nykter Burton som stjäl varje scen. Mästerligt nervdaller av McLean. Top Notch Warmovie.
RustyFilm
2016-12-13
Nån gång på 60-talet skapade Brian Hutton denna hejdundrande krigsfilm från en snabbskriven Alistar MacLean berättelse. Kanske inte alla kan acceptera att man gör krig till glammig underhållning, men så är det trots allt här, för här gäller den gamla skolan med tydliga hjälteroller och full rulle från början till slut (orealistiskt och bra). Filmen fick inte en enda Oscar nominering då på 60-talet. Med den framgång filmen senare nått verkar det va en miss.
MattiasStrand
2016-06-17
Var på väg att ge ett högre betyg och önskar på sätt och vis att jag kunde göra det, men det känns som att filmen egentligen bara tänder till på riktigt i en enda scen i mitten (rummet med eldstaden osv). Transportsträckor både före och efter, tyvärr. Burton är bra men Clintan får inte mycket uträttat, har han två tre repliker som mest här?
lave
2016-03-09
Boken är en tät spionthriller, filmen är mer actionbetonad. Inte för att det är något fel med med det - det är en annan åktur bara. En gjuten krigsfilm helt enkelt. Clintan är stenhård. Och det verkar som att regissören upptäckte mot slutet av filmen att han hade en massa lådor sprängämnen kvar, och tusan heller att han tänkte låta det gå oanvänt. ALLTING exploderar!
fisk0
2016-02-05
4:a på gränsen till 5:a, första halvan av filmen är väldigt spännande, och den utspelar sig i fantastiska miljöer (som jag dock gärna sett mer av), mot slutet urartar det dock till en fortfarande väldigt underhållande men stundtals rätt korkad action, men det är nog ändå min favorit av andravärldskrigsäventyrsfilmerna från den här perioden.
Limp
2016-01-20
Filmen jag sett flest gånger i mitt liv. Ödesmättad Allister McLean-klassiker från -68 med Richard Burton och Clintan när dom är som bäst, underbart ackompanjerad av pampig musik. Charmen ligger inte i specialeffekterna.

2016-01-16
Bedre enn jeg trodde men ikke så bra som jeg trodde. Clintan er jo alltid kul.
2015-12-18
När den är "smart" och spännande är den som bäst. Actionsekvenserna är ofta väldigt korkade, vilket inte gör så mycket i sig men det det blir allt bra tjatigt och tröttsamt i längden. Klassisk krigsäventyrsaction som överlag funkar bra, men med väldigt många toppar och dalar...
yrkeschaufföre
2015-08-31
Jag såg den bara för att min kompis skickade ett vykort och undrade om det inte var ur exakt den vinkel man först ser slottet. Och när jag konstaterat det så passade jag på att se hela filmen, det enda som stör är att alla pratar engelska, men det rubbar inte femman.

2015-06-15
Jättebra, spännande, underhållande. Grym plot med många twists. Snygga miljöer, bra musik och skådespeleri. Clintan är sig själv som vanligt och Peter Burton äger i huvudrollen. Nackdelar är att det förekommer snabbspolning, lite synlig dubbning och tydliga back-projections, samt att åldern blir tydlig ibland. Men riktigt bra totalt sett. Lika bra som boken.