2.9

Oscar and Lucinda

I Gillian Armstrongs film Oscar och Lucinda får vi möta Ralph Fiennes och Cate Blanchett som ett minst sagt udda kärlekspar. Förutom sin glödande passion för varandra har de även en stark dragning till hasardspel, en böjelse som kommer i stark konflikt med deras inte helt problemfria religiösa grubblerier. Filmen bygger på Peter Carey roman med samma namn och berättelsens teman bottnar i tro, hopp och kärlek. Och det hela utspelar sig i bedövande vackra miljöer från 1850-talets Australien.

Originaltitel Oscar and Lucinda
Regissör Gillian Armstrong
Manus Laura Jones
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Ralph Fiennes, Cate Blanchett, Tom Wilkinson, Richard Roxburgh, Ciarán Hinds, Clive Russell, Geoffrey Rush (röst)

Brander
2010-10-03
Det har tagit mig många år att se den här filmen. Vad som lockade var Fiennes och Blanchett i tidiga roller, Newman's musik och att konceptet påminde mig om något Paul Auster hade kunnat skriva om. Jag hade väntat mig att det i större utsträckning skulle handla om spelandet och transporten av kyrkan. Men att det inte gjorde det var snarast till filmens fördel - den blev mer nyanserad och varierad. Vad filmen möjligen saknar är en tydligare stegring och en upplösning med mer genomslagskfraft.
Llamagirl
2008-06-22
Jag gillade första halvan. Sedan urartade det lite väl tragiskt och långsamt.
idumea
2006-04-01
Jag älskade verkligen den här filmen, såg den när alla borde sovit, inklusive jag själv. Jättefin, romantisk, en sällsam historia, både tänkvärd och lättsam. Perfekt för någon som tröttnat på det vanliga utbudet av kärlekskomedier. :)
Fitzcarraldo
2006-01-24
Det litterära tynger den här filmen ganska mycket. Känns som att titta i en bok med väldigt vackra bilder.
Greven81
2006-01-17
Mitt 1000:e satta betyg. Bra film men inget utöver det "vanliga".
origC-J
2006-01-14
Märks alltför tydligt att den är baserad på en roman...och Fiennes ser jättelöjlig ut i tydligt rödfärgat hår.
G.Malmberg
2005-12-01
på tok för långsam
best_jeppe
2005-11-26
Bra skådespelare, vackert foto och underbar musik men berättelsen är lite tråkig och därför blir det inte mer än en trea.
seriost
2005-11-25
helt underbar, håller med om liknelsen med fitzcarraldo, men det är ju bara bra.
djonipony
2005-11-25
låååååååångt, blekt o ointr. kostymdrama. påminner om fitzcarraldo i slutet, men den e junte heller nåt bra, så va hjälper d?