3.2

Oskuldens tid

I 1870-talets New York-societet är ryktet viktigare än sanningen och ytan viktigare än djupet. Newland spelar med i spelet som alla andra och står inför sitt lyckliga bröllop med May. Då dyker Mays skandalomsusade kusin Ellen upp och allt sätts på sin spets. Ellen är motsatsen till allt som Newland hatar med societetslivet och han blir gränslöst attraherad av henne. Newland hamnar i en svår konflikt - ska han följa reglerna eller sitt hjärta?

Originaltitel The Age of Innocence
Regissör Martin Scorsese
Manus Martin Scorsese, Jay Cocks
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Daniel Day-Lewis, Michelle Pfeiffer, Winona Ryder, Geraldine Chaplin, Michael Gough, Richard E Grant, Mary Beth Hurt, Norman Lloyd, Miriam Margolyes, Alec McCowen, Siân Phillips, Jonathan Pryce, Alexis Smith, Stuart Wilson, Robert Sean Leonard

Skapad 2019-11-01 av billybob
I 1870-talets New York-societet är ryktet viktigare än sanningen, och ytan viktigare än djupet. Newland spelar med i spelet som alla andra och står inför sitt lyckliga bröllop med May. Då dyker...   Läs mer »

the-godfather
2021-02-19
Ok kostymdrama av Scorsese. Allt ser fint ut, bra kostym, scenografi och skådespel av lewis och pfeiffer. Men efter ett tag blir det ganska långtråkigt, känns som att filmen står och trampar på samma ställe alltför länge för att bli en av scorseses bättre filmer. Den landar någonstans i mitten av dom istället, tråkigt för filmen hade potential att lyckas.
2020-08-14
Fantastiskt snygg men oväntat känslokall. Det där handlaget och fokus på känslor som finns i t.ex. Ang Lees Förnuft och känsla saknas helt här vilket gör att filmen känns kall och lyckas därmed inte engagera. Trean är lätt att sätta men den här verkligen inte stark. Daniel Day-Lewis karaktär är dessutom ganska osympatisk. Det är inte som att jag önskar honom vällycka.
mammene
2020-04-14
Brukar vara förtjust i kostymdrama, men detta var bara glans på ytan med tomt innehåll. Oengagerande och rörig handling och noll kemi mellan de som skulle föreställa kära, sedan hade jag lite svårt att låta bli att tänka på Lincoln, den rollen passade Daniel Day-Lewis bättre.
päronanton
2018-05-10
En väldigt fin film med lysande skådespelar insatser! Älskar också den klassiska musiken och kläderna!
2018-02-11
Dem här filmen är underbar...
RustyFilm
2016-12-11
Fantastisk prakt i miljö och kläder från 1870-talets New York. Trååkigt, visserligen piggar Michelle Pfeiffer upp med sin närvaro men det räcker inte. Vackra bilder ibland men det räcker inte, det här var dåligt. (Amerika 1870, är inte det Vilda Västern epoken. Om det här är Oskyldiga Östern. Snacka om kontraster).
Metheuz
2016-03-16
Ett bra exempel på varför jag inte gillar kostymdraman särskilt mycket. Alla ska vara extremt fisförnäma och det händer i princip ingenting. Alla roller är jättetråkiga i Scorseses sämsta och tråkigaste film.
LadyFlanders
2015-11-12
Var rätt förtjust i den här när den var ny, men är inte så säker på att jag skulle stå ut med den idag.
Howler19
2015-09-27
Glimtar av briljans kan inte kompensera för de långa stunderna av rastlöshet som främst infinner sig under den löjligt dryga första halvan av den här filmen.
emmacecilia
2015-03-23
Rörig i början, mer intressant mot slutet. Ganska otrevliga personer allihop, men det är väl realistiskt, antar jag.