3.2

Oskyldiga drag

Josh Waitzkin är en vanlig baseballintresserad grabb som upptäcker att han har en stor talang för schack. I sina försök att utveckla den, stöter han på både charlataner och mästare. Men eftersom han trots allt inte är mer än en liten pojke, så blir de rigorösa systemen, som den coach han föräldrar engagerat ställt upp, för mycket för honom, och han gör uppror mot dem. Omgivningen förväntar sig att han ska bli en ny Bobby Fischer, men den lille Josh är inte säker på att det är vad han vill. Baserad på en verklig toppspelares uppväxt.

Originaltitel Searching for Bobby Fischer
Alternativ titel Innocent Moves
Regissör Steven Zaillian
Manus Steven Zaillian
Genre Komedi, Drama, 90-tal
Skådespelare Max Pomeranc, Joe Mantegna, Joan Allen, Ben Kingsley, Laurence Fishburne, William H Macy, Laura Linney, Robert Stephens, David Paymer, Hal Scardino, Vasek Simek, Dan Hedaya, Anthony Heald, Steven Randazzo, Austin Pendleton, Michael Nirenberg

Originalet
2017-11-30
Njaaaa
Körsbär
2017-02-12
Stod med som klassiker på Netflix, inget ämne jag kan minnas jag sett på film tidigare. Men näe det blev bara smörja i slutet. Hade hellre sett en större roll på Laurence Fishburn! Hans karaktär gav liv i schack!
2015-09-26
Börjar riktigt bra och känns lite speciell men tappar helt fart och riktning och övergår i utdraget, stråkfyllt hollywoodsmör. Stark tvåa.
OffTheGround
2015-01-07
Gott tidsfördriv med härlig 90-talskänsla (kolla killens skor!) men mot slutet blev det övertydliga alltför övertydligt och då blev det lite "njäh" av det hela. Den svenska titeln är lite kul, för övrigt.
ziferN
2014-01-26
Bra, intressant och underhållande amerikanskt drama men det blir dock lite väl gulligt och löjligt mot slutet när man träffar filmens "fiende" som liknar ungen från The Omen, och särskilt slutet. Men innan dess är filmen bra med suveränt skådespeleri och schack har nog aldrig varit så spännande och intressant som det är i filmen. Så en trea är filmen allt värd.
zang
2010-02-11
började bra sen blev det så sliskigt och löjligt att jag ville kräkas.
WillyV
2008-01-16
Helt ok film på ett svårt tema att få intressant (dvs schack).

2008-01-01
En besvikelse. Som schackälskare berördes jag stundom till en 4:a, men när spelens spel fick ge plats åt hollywoodsk sensmoral, förutsägbarhet och sliskiga stråkar hamnar omdömet på ett högst medelmåttigt snittbetyg.
KlaraSofia
2007-08-18
Kunde ha varit så himla bra om storyn inte vore så full av övertydlig amerikansk moralisk ....... s-k-i-t! Superintressant med schack och om hur spelet förtrollar vissa människor. Den dokumentära kopplingen till Bobby Fischer är också intelligent och bra gjord. Max Pomeranc spelar barnrollen utmärkt - en introvert typ, känslig, tankfull. Vi får se Laurence Fishburne och Ben Kingsley, vilket alltid är en njutning. Men när "fienden" dyker upp i form av ett annat barn - superplastigt för övrigt - så känns den amerikanska förutsägbarheten så ut i fingerspetsarna att detta helt tar udden av en annars mycket bra film.
DrHuckleberry
2007-01-02